5 клас

!!! Контрольна робота нижче👇 

Гортай до 

02.02.2022

Елеонор Портер

Американська письменниця Елеанор Портер стала відомою завдяки тому, що навчила людей різних країн і національностей "грати в радість", уселила віру у свої сили. Створений авторкою образ дівчинки Полліанни, яка, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню й намагається допомогти всім, з ким зустрічається, став одним із найулюбленіших для дітей усього світу.

Елеанор Портер народилася 19 грудня 1868 р. в містечку Літлтоні штату Нью-Гемпшир у родині англійських переселенців до Америки. їй пророкували славу великої співачки, але життя склалося інакше. Вийшовши 1892 р. заміж (її чоловік був підприємцем), вона часто переїжджала разом із ним у справах фірми, допоки подружжя не оселилося в Нью-Йорку. Елеанор створила чудову сім'ю, вона дуже любила свого чоловіка, була хорошою господинею. .

Кілька своїх перших оповідань Е. Портер надіслала до відомого в Америці християнського журналу "Christian Herald" ("Християнський вісник"), їх одразу надрукували. їй було тоді 33 роки. Поступово вона стала відомою письменницею, яка вбачала своє покликання в тому, щоб допомагати людям ставати кращими.

Найвідоміший твір авторки — "Полліанна" — вийшов друком 1913 р. й одразу здобув визнання в Америці. Його популярність пояснюється передусім тим, що в той час, коли весь світ переживав глибоку кризу, американці понад усе прагнули стабільності й опори. Цей твір дав відчуття оптимізму, духовну опору нації, поколінню, яке мужньо боролося з труднощами й не втрачало надії на майбутнє.

До Е. Портер надходили листи від читачів із проханням розповісти про подальші пригоди головної героїні твору. Тому письменниця вирішила продовжити історію життя дівчинки. 1915 р. вийшла друком нова книжка — "Юність Полліанни", у якій розповідається про тс, якою стала героїня, коли виросла.

В одному зі своїх листів Е. Портер писала: "Кожен несе в собі добре світло, тільки треба вміти відкрити свою душу й подарувати це світло людям..." Це дивне світло, яке освітило життя маленького містечка, мала героїня роману — Полліанна. Це світло протягом життя ми відкриваємо в собі. Тож давайте познайомимося з цією чудовою дівчинкою й спробуємо разом із нею навчитися дарувати радість іншим!

Як уважають американські дослідники літератури, в образі Полліанни вдало втілено основні риси американців: незалежність, оптимізм і впевненість у своїх силах. Побачивши дерево в саду тітки Поллі, дівчинка прагне забратися на його верхівку й сама себе підбадьорює: "Я вірю, що зможу це зробити" (аигл. "І believe I can do it"). Якщо Полліанна стикається з труднощами, вона не уникає їх, а намагається вирішити складні проблеми. У книжці утверджуються такі американські цінності, як щастя в родинному колі, допомога ближньому, пошук духовної опори в житті, віра в Бога і в можливість змінити довколишній світ на краще.

Цікаво знати

У США та інших країнах створено клуби Полліанни, на її честь американці святкують День радості (англ. Official Pollyan-тіа Glad Г)пу), поставили пам'ятник літературній героїні Е. Портер. біля якого щороку збираються ті, хто має в душі оптимізм і хоче змінити життя на краще. Полліанна стала не менш відомою серед різних поколінь, аніж Том Сойєр і Гекльберрі Фінн.

!!!Опрацювати біографію письменниці, читати твір, переглянути відео


28.01.2022

Марк Твен
"Пригоди Тома Сойєра"


!!! Запитання для самоперевірки🔻


26.01.2022

Том Сойєр та інші персонажі твору



Том Сойєр і Беккі Тетчер

Чому Беккі вважала Тома благородним?

!!!Опрацювати матеріал,  
пройти он-лайн тестування за посиланням🔻


до 22.00  24.01.2021  

(відповіді надсилати НЕ ТРЕБА, вони автоматично прийдуть у мій особистий кабінет)




19-21.01.2022

Марк Твен

«Пригоди Тома Сойєра»






!!!Написати у зошиті коротку відповідь на запитання:

"Чи хотіли б ви мати такого друга, як Том Сойєр і чому?"


14.01.2022

Марк Твен


«Пригоди Тома Сойєра»


Аналіз твору 
Автор – Марк Твен 
Рік видання – (1875) 
Жанр. Повість 
Головні герої: тітка Поллі, Том Сойєр, Сід – його двоюрідний брат Тома; друзі Тома (Гекльберрі Фінн, Джо Гарпер, Беккі Тетчер), індіанець Джо, Мефф Поттер, вдова Дуглас 
Тема. Захоплюючі пригоди Тома та його друзів 
Основна думка. Уславлення радісного світу дитинства, дружби, щирості, небайдужості, взаємодопомоги. 
«Пригоди Тома Сойєра» композиція 
Експозиція: покарання Тома т.Поллі. 
Зав’язка: на кладовищі 
Розвиток дії: муки сумління Тома та Гека; хлопчаки на острові; несподіване повернення хлопців; благородний вчинок Тома в школі 
Кульмінація: Том у суді; нові розваги — пошуки скарбів; Том і Беккі в печері Розв’язка: загибель індіанця Джо; Том і Гек розбагатіли 

Твір вчить у будь-яких складних ситуаціях залишатися оптимістом, зберігати спокій, бути готовим прийти на допомогу, уміти радіти із звичайних речей.

!!! Читати твір, опрацювати аналіз твору (перенести аналіз в зошит)


12.01.2022

Марк Твен

(1835-1910)

Справжнє ім'я — Семюел Ленгхорн Клеменс. "Чутки про мою смерть перебільшені", — такі телеграми отримали газетярі від автора, на якого надрукували некролог (повідомлення про смерть). Звичайно, це був сам Марк Твен — неперевершений гуморист свого часу. Він і справді ледь не загинув — потрапив в автокатастрофу, але вижив. Він живе і тепер! Мільйони дітей читають його твори і сміються, вгадуючи у тому чи іншому героєві себе, а дорослі просто повертаються у власне дитинство. Таке диво робить книга Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра" (1875), яку автор замислив як пародію на чемних дівчаток і ввічливих хлопчиків.

Продовження історій про Геккльберрі Фінна і Тома Сойєра письменник напише через десять років. І зараз залишаються популярними такі твори Марка. Твена, як повість "Принц і злидар", повість "Жанна д'Арк", роман "Янкі при дворі короля Артура", сатиричні та гумористичні оповідання.

Марк Твен був популярним ще за життя: якийсь фабрикант на його честь навіть ваксу випустив з його іменем, а газети його називали "другою знаменитістю Америки.


Посилання на твір🔻

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=17

Посилання на фільм🔻

!!! Опрацювати біографію писменника, 
читати твір, переглянути фільм

17.12.2021

Контрольна робота № 2

Природа і людина

1.     1. Головна роль у віршах Дж.Кітса, Г.Гейне та Й.Гете належить опису

а. природи

б. побуту людей

в. зовнішності людини

г. взаємин між людьми


2.     2. Й.Гете та Г.Гейне – представники літератури

а. Франції

б. Англії

в. Німеччини

г. Данії


3.     3. Час доби, коли всюди лунав спів коника у вірші Джона Кітса «Про коника та цвіркуна», - це

а. ранок

б. полудень

в. вечір

г. ніч


4.     4. Почуття, якого не знав Снап, - це

а. страх

б. презирство

в. прихильність

г. любов до господаря


5.    5. Оповідач виховував собаку таким чином:

а. бив батогом

б. не давав їсти

в. довго розмовляв з ним

г. зачиняв у кімнаті


6.    6. Події в оповіданні Е.Сетона – Томпсона «Снап» відбуваються в

а. США

б. Африці

в. Англії

г. Росії

 

7.     7. Виберіть правильне твердження:

Головна ідея вірша Дж.Кітса «Про коника і цвіркуна» - це

а. роз’єднаність людини та природи

б. самотність людини

в. неминучість гибелі природи

г. безсмертя природи

 

8.    8.  Назвіть термін, визначенням якого є:

невеликий прозовий твір, у якому зображено життя одного головного героя

 

9.     9. Визначте художній засіб:

«мовчання крижане»

 10. Визначте художній засіб:

 «…лине нечутний подих сну»

11. Що таке тема твору?

12. Що таке ідея твору?


!!! Виконати контрольну роботу до 21.00 19.12.2021,
відправити на пошту yunaumkina@gmail.com


15.12.2021

Розвиток мовлення № 2

Опис природи


План
1. Які існують пори року і яка з них є твоєю улюбленою?
2. Опис улюбленої пори року (кольори, стани та явища природи, одяг людей, діяльність людей)
3. Чому ця пора року - твоя улюблена?







!!! Описати улюблену пору року за планом



08.12.2021

Е.Сетон-Томпсон


Ернест Сетон-Томпсон – канадський письменник, художник-анімаліст, натураліст і громадський діяч. Один із засновників руху скаутів в США.
Народився 14 серпня 1860 в британському місті Саут-Шилдс. Його батько, Сетон, був дворянського роду. Сім’я переїжджає до Канади, коли хлопцеві виповнилося шість. У дитинстві Ернест часто йшов в ліс, щоб вивчати і малювати тварин, уникаючи свого жорстокого батька.
У 1879 році Ернест закінчив Торонтський коледж мистецтв.
Перший літературний твір Сетона-Томпсона, «Життя лугового тетерева», було опубліковано в 1883 році. Популярність в США і Канаді письменникові принесли збірки «Дикі тварини, як я їх знаю» (1898), «Життя тих, на кого полюють» (1901), а також 8-томну працю «Життя диких звірів» (1925-1927).
З 1890 по 1896 роки Сетон вивчав образотворче мистецтво в Парижі.
Не будучи шанувальником міського життя, Ернест подовгу жив в лісах і преріях. Написав близько 40 книг, головним чином про тварин. Кілька книг присвятив побуті і фольклору індіанців – «Маленькі дикуни». Ернест також опублікував книги «Біографія грізлі» (1900), «бересті» (1902), «Книга про ліс» (1912) і ще багато інших книг.
У 1906 році письменник познайомився з лордом Баден-Пауеллом, засновником руху бой-скаутів. Разом вони активно пропагували ідеологію життя в гармонії з природою.
Сетон-Томпсон став одним із зачинателів літературного жанру творів про тварин.
Сетон-Томпсон помер 23 жовтня 1946 року в американському місті Санта-Фе (штат Нью-Мексико).
Особисте життя Ернест Сетон-Томпсон
У 1896 році Сетон-Томпсон одружився на Грейс Галлатін. 23 січня 1904 року народилася їхня єдина дочка Енн. Пізніше вона прославилася під ім’ям Ані Сітон, як автор бестселерів на історичну та біографічну теми. У 1935 році Грейс і Ернест розлучилися, і незабаром він одружився на Джулії М. Батру, яка також займалася літературною діяльністю (сама і в співавторстві з чоловіком). У них не було своїх дітей, але в 1938 році вони удочерили семирічну дівчинку – Бьюлі (Ді) Сетон, (в заміжжі Ді Сетон-Барбер).

Посилання на твір👇

!!! Ознайомитися з біографією письменника,
 читати твір


01.12.2021

ГЕНРІХ ГЕЙНЕ

(1797-1856)

Гуляю між квітками

І сам між них розквітну...

Генріх Гейне

Сторінки життя і творчості

Генріх Гейне - портретГенріх Гейне народився 13 грудня 1797 р. в м. Дюссельдорфі. З 12 років починає писати вірші. Спочатку батьки мріяли про військову кар’єру для сина* але згодом їхні плани змінилися, і хлопця по закінченні ліцею віддають до торговельної школи. 1816 р. він потрапляє в Гамбург, до свого дядька Соломона Гейне, під керівництвом якого вивчає комерційну справу. Однак Генріха не приваблювала комерція. Він повернувся в Дюссельдорф, де став готуватися до вступу у вищий навчальний заклад для продовження освіти. Гейне навчався в найкращих університетах Німеччини — ум. Бонні, Геттінгені, Берліні. Там він потрапив у коло видатних філософів і письменників. Його вірші з’являються друком у різних виданнях, і серед них — перша книжка митця під назвою «Вірші», опублікована 1821 р. Вона стала першою частиною його відомої збірки "Книга пісень", яку Гейие наважився послати вже відомому тоді Ґете.

Поет багато подорожував, побував в Англії, Італії, Голландії та інших країнах. Згодом прийняв рішення оселитися у Франції, у Парижі. Ще одна визначна поема Г. Гейне — «Нові поезії» — вийшла друком 1844 р. саме в Парижі. Однак уже через рік важка хвороба раптово вразила й паралізувала його. Кілька років він був прикутий до ліжка, його очі ледве бачили, але навіть у своїй «матрацній могилі* (так називав Гейне свою кімнату) не переставав мислити, стежити за подіями у світі й писати вірші. Останні роки життя поета — це величезний подвиг, який він здійснював щодня, щоб жити та творити безсмертні поезії.

Генріх Гейне залишився в історії світової літератури як натхненний співець природи й людини. Він використовував традиції усної народної поезії, широко застосовував у своїй творчості різні види фольклору, передусім — пісні. "Пісня є критерієм природності", — зазначав поет. Природа і людина зливаються в його віршах в єдине ціле. Пейзаж у творах митця увиразнює нюанси1 переживань і почуттів особистості, водночас картини природи у віршах Г. Гейне набувають великого емоційного забарвлення, пройняті глибоким внутрішнім чуттям і усвідомленням причетності особистості до вічного руху природи.

Епітет — один із засобів поетичного мовлення (художньої виразності), художнє означення, що підкреслюс характерну рису, визначальну якість предмета або явища, збагачуючи його новим емоційним або смисловим нюансом. У ролі епітета найчастіше використовується прикметник (інколи іменник). Епітет відповідає на питання який? Епітети фольклорного походження, які закріплюють певні значення за предметами та явищами, називаються постійними (наприклад, жива вода, сіра земля, хитра лисиця та ін.).

Метафора — один із засобів поетичного мовлення (художньої виразності), уживання слів у переносному значенні на підставі подібності ознак зображуваних предметів чи явищ; у ролі метафори може виступати будь-яка самостійна частина мови (іменник, дієслово, прислівник тощо), слово або словосполучення.

1 Нюанс — відтінок, ледь помітний перехід від одного до іншого (смислу, кольору, звуку тощо), незначна розбіжність, розходження в подібних властивостях чогось (предмета, явища, почуття тощо). Часто кажуть: смисловий шоанс, емоційний то-анс, поетичний нюанс, колористичний нюанс, звуковий нюанс і т. д.

Задзвени із глибини

(читати онлайн)

Leise zieht durch mein Gemüt

Liebliches Geläute.

Klinge, kleines Frühlingslied.

Kling hinaus ins Weite.

 

Kling hinaus, bis an das Haus,

Wo die Blumen sprießen.

Wenn du eine Rose schaust,

Sag, ich laß sie grüßen.

Задзвени із глибини

Тихої печалі,

Мила пісенько весни, —

Линь все далі й далі!

Линь, дзвени, знайди той дім,

В квітах сад зелений,

І троянду перед ним

Привітай від мене.

(Переклад Леоніда Первомайськиго)

Робота з текстом

1.    Який настрій утілено в поетичному пейзажі Г. Гейне?

2.    Знайдіть в українському перекладі вірша епітети й метафори. Яку роль вони відіграють у поетичному тексті?

3.    Як ви розумієте словосполучення пісенька весни? Що воно означає? Де, на вашу думку, вона звучить?

4.    Знайдіть у вірші повтори окремих слів. Яку роль вони відіграють?

5.    Які повтори звуків (голосних і приголосних) трапляються в українському перекладі?


 

У вірші Г. Гейне «Задзвени із глибини...» майстерно зображується не тільки весняний пейзаж, але й почуття людини. Це свідчить про розвиток традицій усної народної творчості, де через картини природи розкриваються стани людської душі, переживання та емоції особистості. У побудові вірша наявні два художні плани — реальний і чуттєвий, які розгортаються паралельно.

Чому автор порівнює весняну пісню з дзвонами (дзвіночками, дзвонінням)? У яких словах, повторах (слів, звуків) це втілено?

Які слова оригіналу демонструють прихід весни, її поширення всюди? Чи є в тексті оригіналу епітети й метафори? Назвіть їх.

Наприкінці XIX ст. поетичні твори Г. Гейне перекладали Леся Українка, Іван Франко, Пантелеймон Куліш, Микола Вороний, Михайло Коцюбинський, Павло Грабов-ський та ін. У XX ст. до творчості німецького митця зверталися різні покоління перекладачів, у тому числі Максим Рильський, Микола Бажан, Євген Попович, Сидір Сакидон та ін. Найбільше високохудожніх перекладів Г. Гейне належить Леонідові Первомайському.

 

Переклади і перекладачі

Крім українських поетів і перекладач ін, вірші Г. Гейне перекладали й російські письменники. Олександру Блоку теж удалося втілити основний настрій твору Г. Гейне.

Тихо сердца глубины

Звоны пронизали.

Лейся, песенка весны,

Разливайся дале.

Ты пролейся, где цветы

Расцветают томно.

Если розу встретишь ты —

Ей привет мой скромный.

1.    Якщо ви володієте німецькою мовою, порівняйте оригінал і український переклад вірша. Які нюанси додав перекладач Л. Первомайський до змісту перекладу?

2.    Зіставте ознаки народної пісні із твором Гейне. Які з цих ознак збігаються?

Перевірте себе

1.    Який пейзаж постає у вірші * Задзвени із глибини...* Г. Гейне?

2.    Розкрийте основну тему та ідею твору.

3.    Які почуття людини та якими художніми засобами їх утілено у вірші?

 

!!! Опрацювати біографію поета, вивчити напам'ять вірш "Задзвени із глибини..."

26.11.2021

Й.В.Гете



"Нічна пісня подорожнього"


Історія створення

Вірш «Нічна пісня подорожнього» написаний 1780 р. неподалік від м. їльменау в мисливській хатинці на вершині гори, де Ґете зупинився перепочити під час подорожі. Йому виповнилося лише 31 рік. Він був сповнений великих надій, планів і відкриттів. Краса німецької природи надихала поста на філософські роздуми. У 80 років (за рік до смерті) Ґете знову приїхав на те місце, із сумом оглянув той самий краєвид і промовив останній рядок свого вірша: «...скоро ти теж відпочинеш»

Нічна пісня мандрівника

(читати онлайн)

Wanderers Nachtlicd

Über allen Gipfeln ist Ruh,

in allen Wipfeln spürest du kaum einen Hauch.

Die Vöglein schweigen im Walde.

Warte nur, balde ruhest du auch.

Нічна пісня подорожнього

На всіх гірських вершинах

Ти бачиш тінь нічну,

А з крон зелених лине

Нечутний подих сну.

Мовчать пташки у лісі — їх спокій не тривож.

Чекай лише — стомившись, Спочинеш ти також.

(Переклад Ольги Ніколенко)

Нічна пісня подорожнього

Ти, що бачиш горе все

3 високості неземної, —

Хто вдвійні тягар несе,

Тим даєш ти пільги вдвоє!

Поки ж ці блукання, поки?

Нащо все це — втіха й біль?

Де він, спокій.

Чи діждусь його відкіль?

(Переклад Григорія Качура)

Нічна пісня мандрівника

На гірських вершинах

імла,

в лісах, долинах

залягла

тиша: ти не бентеж

птахів — хай німують навколо.

Йди лише — й скоро

спочинеш теж.

(Переклад Леоніда Череватенка)

Робота з текстом

1.    Яке враження справив на вас вірш поета?

2.    Яка картина постала у вашій уяві під час читання твору? Опишіть її (4-5 речень).

3.    Визначте основний настрій вірша Ґете. Знайдіть у тексті слова на підтвердження вашої думки.

4.    Які природні сфери знайшли відображення в цьому вірші?

5.    Визначте місце людини в поетичному пейзажі Ґете.

6.    Сформулюйте основну тему (або теми) вірша.

7.    Розкрийте ідею вірша.

Переклади і перекладачі

Вірш "Нічна пісня подорожнього" — усесвітньо відомий твір Й. В. Гете. Він перекладений понад 130 мовами світу. Перший український переклад твору здійснив М. Старицький наприкінці XIX ст. У першій половині XIX ст. до перекладу цього твору Гете звертався і російський поет М. Лєрмонтов. Його вірш «Із Ґете» ("Горные вершины...") багатьом видається самостійним твором, але все-таки це майстерно дроблений художній переклад.

 

Горные вершины

Спят во тьме ночной;

Тихие долины

Полны свежей мглой;

Не пылит дорога,

Не дрожат листы...

Подожди немного,

Отдохнёшь и ты.

 

У маленькому шедеврі Ґете змальовано картину світу: спочатку виникають гірські верхів я, потім — рослинний світ, а далі — тваринний світ (пташки). Картина нічної природи оповита тишею, мирним спокоєм...

Гете вважав, що в природі гармонійно поєднано різні природні сфери и людина також є її органічною часткою, вона має дослухатися до природи, жити з нею одним життям, шукати в ній духовної розради.

Як ви думаєте, які почуття переповнюють того, хто споглядає прекрасну картину природи? А які почуття у вас викликав цей вірш?

Перевірте себе

1.    Чому Й. В. Ґете називають не тільки мигцем, але й науковцем, громадським діячем і філософом?

2.    Розкрийте ставлення митця до природи.

3.    У чому він убачав призначення свого мистецтва?

4.    Визначте провідні риси пісні у вірші Й. В. Ґете.

5.    Як у вірші "Нічна пісня подорожнього" втілено думку про гармонію природи й людини? Наведіть відповідні цитати з тексту.

 

!!! Опрацювати матеріали, вивчити напам'ять вірш 

24.11.2021

Джон Кітс
Джон Кітс народився 31 жовтня 1795р. в сім’ї власника платної стайні в Лондоні. 
Його родина належала до так званого «середнього класу». Батько був конюхом, що після одруження став досить заможним власником кінного двору.

У серпні 1803р. Джон поступив вчитися у приватну закриту школу преподобного Джона Кларка (також в Енфілді).
Кітс, втратив батьків на 15-му році життя, був відправлений до Лондона для вивчення медицини; він не міг дозволити собі здобути університетську освіту і навіть не мав можливості зайнятися класичними мовами.

Хоча Кітс і вивчав медицину, але віддав перевагу поезії.

У 1817році Кітс видав першу книжку ліричних віршів, а в наступному році – велику поему «Ендіміон». Недоброзичливі відгуки критики призвели до депресії. Моральні хвилювання прискорили розвиток сухот – спадкової хвороби в сім’ї поета.

У 1818 році його відправили в Південний Уельс, де він трохи окріп. У 1819р. Кітс закохався в Фанні Браун. Вона відмовлялася вийти за нього заміж, поки він не складе собі положення в суспільстві. Дуже обмежені обставини зробили життя Кітса вкрай важкими. Хвороба поновилася.  Кітс повільно згасав. Поет усвідомлював це і відбивав у своїх одах і віршах настрій вмираючої молодості і таємничу урочистість переходу в інший світ.

У 1820 році відплив в Італію, сподіваючись поправити здоров’я, але помер у Римі. Перед смертю випустив третю книжку віршів. Це «Гіперіон», «Ізабелла» та інші – найбільш зрілі його твори.

Помер Джон Кітс 23 лютого 1821 року (йому було всього 25 років) і був похований на протестантському кладовищі в Римі. А до тріумфу його, як письменника, залишалося всього кілька місяців. Книга віршів, що вийшла у світ майже відразу після смерті її автора, була прийнята захоплено і мала грандіозний успіх у широкої публіки. А будинок, в якому поет провів останні місяці життя, стали місцем паломництва шанувальників його таланту.

Джона Кітса називають співцем природи, адже свої вірші він присвячував красі природі. Його твори є взірцем пейзажної лірики. Джон Кітс вважав головним у спілкуванні з природою злиття людини з нею, занурення у природне середовище.
"Про коника і цвіркуна"
Поезія землі не вмре ніколи.
Опівдні, як мовчать серед гілок
Птахи в гаю, невтомний голосок
Обнизує покоси й частоколи.

Це коник, він поймає гори й доли,
На стернях довгий ведучи танок,
А стомиться – стихає на часок
У затінку стебла або стодоли.
Поезія землі не оніміє:
Коли зима в мовчання крижане
Поля заковує, цвіркун у хаті
Заводить пісню, що в теплі міцніє,
Нагадуючи всім, хто задрімне,
Спів коника в траві на сіножаті.

Посилання на відео👇

!!! Опрацювати біографію поета, 
виразно читати вірш

19.11.2021

Контрольна робота № 1

« Казки народів світу. Літературна казка»

 

1.      Підберіть синонім до словосполучення «усна народна творчість»:

а.      Легенда

б.      Казка

в.      Фольклор

2.      Мандрівний сюжет використано в казці:

а.      «Пензлик Маляна»

б.      «Фарбований Шакал»

в.      «Синдбад-Мореплавець»

3.      Виберіть казку японського народу:

а.       «Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик»

б.      «Фарбований Шакал»

в.      «Синдбад-Мореплавець»

4.      Казка – це

а.       мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок, іносказання з дидактичним ухилом.

б.      жанр фольклору, що характеризується художньою вигадкою, фантастичним змістом, розважальністю, викінченим та динамічним сюжетом.

в.      словесно-музичний твір, призначений для співу.

5.      Ім’я казкового героя, який зображене на малюнку перетворював на реальність.

а.       Синдбад

б.      Шакал

в.      Малян

6.      Встановіть відповідність між назвою казки та народом, який її вигадав.

1.      Індія

 А. «Пензлик Маляна»

2.      Китай

 Б. «Фарбований Шакал»

3.      Японія

 В. «Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик»

4.      Народи  Сходу

 Г. Подорожі Синдбада-мореплавця

 

7.      Встановіть відповідність між назвою казки та вчинком головного героя.

1. Герой боровся з чудовиськами

А. «Пензлик Маляна»

2. Герой вдавав із себе божество

Б. «Фарбований Шакал»

3. Герой  потрапив у корабельну аварію

В. «Момотаро, або Хлопчик-персик»

4. Герой оживляв речі на малюнках

Г. Подорожі Синдбада-мореплавця

 

8. Літературною називається казка, …

а) яку знають усі;;     

б) автор невідомий;     

в) має конкретного автора.

 9.  Укажіть, що сталося з Хлопчиком – зіркою, коли він образив рідну матір:

а) перетворився на старця;

б) обличчям став схожим на жабу;

в) став ще кращим, ніж був раніше;

 10. В образі Олов`яного солдатика уособлюється така риса вдачі:

А) сила;        

Б) чесність;    

В) стійкість;

 11. В чому особливість «Вступу до поеми «Руслан і Людмила» О.С. Пушкіна?

12. Хто з героїв прочитаних в цьому році казок вразив вас найбільше и чим саме?


!!!Виконати контрольну роботу 

до 20.00 21.11.2021

 і відправити мені на пошту

 yunaumkina@gmail.com


17.11.2021

О.Уайльд

 "Хлопчик-зірка"

Посилання на тести👇


!!! Виконати тестові завдання 

до 20.00 18.11.2021


12.11.2021

О.Уайльд


Оскар народився 16 жовтня 1854 року в Дубліні, його батько був лікарем-хірургом, а мати письменницею і журналісткою. Першу освіту Оскар Уайльд здобув удома. Батьки, чудово освічені, прищепили йому з дитинства любов до книг і мов.
З 1864 по 1871 Оскар Уайльд навчався в Королівській школі Портора (поблизу Дубліна), яку закінчив із золотою медаллю. Уайльд був удостоєний Королівської шкільної стипендії для навчання в дублінському Трініті-коледжі (коледжі Св. Трійці). З 1871 по 1874 він навчався у Трініті-коледжі.
У цьому навчальному закладі Уайльд придбав не тільки знання, а ще деякі переконання, риси характеру, які він зберіг на все життя.
У 1874 році Уайльд, удостоївся стипендії на навчання в Оксфордському коледжі Магдалини на класичному відділенні. Ще під час студентства Оскар подорожував по Європі, а також написав кілька творів. За поему «Равенна» отримав Ньюдігейтську премію. Після закінчення університету в 1878 рокці, він оселився в Лондоні, їздив по США з лекціями.
Перший опублікований збірник Уайльда «Вірші» вийшов в 1881 році. Повернувшись до Лондона, Оскар одружується на Констанції Ллойд (у них було 2 сина, для яких він сам писав і видавав казки).
Наступний період його життя був літературно плідний. Він працював журналістом (був редактором журналу «Жіночий світ»), а також написав безліч оповідань в той час. У 1891 році був опублікований популярний роман Уайльда «Портрет Доріана Грея», а написаний він був у 1890..
Дотепність письменника прекрасно проявилося в комедіях «Ідеальний чоловік», «Як важливо бути серйозним», «Саломея» (1891). У 1897 році, оселився у Франції, змінивши ім’я на Себастьяна Мельмота, написав «Баладу Редінзької в’язниці».
30 листопада 1900 життя Уайльда обірвалося в результаті хвороби (менінгіту).

 "Хлопчик-зірка"


Посилання на твір👇

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=646

Посилання на фільм👇

https://www.youtube.com/watch?v=c_qEVeEcCHg

!!! Прочитати казку, переглянути фільм, скласти план


10.11.2021

Ганс Крістіан Андерсен



 Ганс Крістіан Андерсен народився 2 квітня 1805 року в Оденсі на острові Фюн. У 14 років він залишає Оденс заради Копенгагена, оскільки сім’я жила дуже бідно, а він мріяв стати знаменитим. Незважаючи на його неефектну зовнішність, з жалю Ганс Крістіан був прийнятий в Королівський театр, де грав другорядні ролі. Співчутливі люди клопотали перед королем Данії Фредеріком VI, який дозволив йому вчитися в школі в містечку Слагельсе, а потім в іншій школі в Ельсінорі за рахунок скарбниці. Учні в школі були на 6 років молодші Андерсена. Цей період він згадував  як найпохмурішу пору свого життя. У 1827 році Андерсен завершив навчання. До кінця життя він писав з граматичними помилками – Андерсен так і не здолав грамоти. Андерсен ніколи не був одружений і не мав дітей. У 1829 році фантастичне оповідання «Піша подорож від каналу Холмен до східного краю Амагер» принесло письменникові популярність. Андерсен пише велику кількість літературних творів,  в 1835 році – «Казки» принесли йому справжній успіх (за 40 років написав 156 казок). У цьому жанрі найповніше виявився художній талант Андерсена. Його перший роман, «Імпровізатор» (1835), був добре прийнятий критиками. У 1840-х роках Андерсен спробував повернутися на підмостки, але без особливого успіху. У той же час він підтвердив свій талант, видавши збірку «Книга з картинками без картинок». У другій половині 1840-х і в наступні роки Андерсен продовжував публікувати романи і п’єси, марно намагаючись прославитися як драматург і романіст. У 1872 році Андерсен впав з ліжка, сильно забився і більше вже не оговтався від травм, хоча прожив ще три роки. Він помер 4 серпня 1875 і похований на кладовищі Ассістенс в Копенгагені. Найпопулярніші казки Андерсена: «Дівчинка з сірниками», «Гидке Каченя», «Снігова Королева», «Червоні Башмаки», «Нове вбрання короля», «Соловей», «Кожному — своє місце», «Свині», «Слимак і кущ троянди»,«Дюймовочка», «Стійкий олов’яний солдатик», «Кресало», «Русалонька»

Посилання на відео🔻

!!! Ознайомитися з біографією письменника, читати казку "Непохитний олов'яний солдатик"



Список літератури на літо

Міфи народів світу:Грецькі міфи. Міф про Прометея. Міфи про Геракла (1-2 міфи). Дедал і Ікар. Нарцис. Пігмаліон і Галатея. Орфей і Еврідіка. Деметра і Персефона (3-4 за вибором учителя).Індійські міфи. Творення. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи (2-3 за вибором учителя).Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет (1-2 за вибором учителя).


Мудрість байки:ЕЗОП. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада» (2-3 за вибором учителя).Іван КРИЛОВ. «Квартет», «Бабка і Муравель», «Вовк і Ягня» (1-2 за вибором учителя).


Пригоди і фантастика:Ж. ВЕРН «П’ятнадцятирічний капітан».Р. Л. СТІВЕНСОН «Острів скарбів».Чарльз ДІККЕНС. «Різдвяна пісня в прозі».Микола ГОГОЛЬ. «Ніч перед Різдвом».


Людські стосунки:Антон Павлович ЧЕХОВ. «Хамелеон», «Товстий і тонкий».Джек ЛОНДОН. «Жага до життя».Гаррієт БІЧЕР-СТОУ. «Хатина дядька Тома».Володимир КОРОЛЕНКО «Сліпий музикант».


Поетичне бачення світу:Мацуо БАСЬО. Хайку.Роберт БЕРНС. «Моє серце в верховині…».Генрі ЛОНГФЕЛЛО. «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя).Джанні РОДАРІ. «Листівки з видами міст» (1 твір за вибором учителя).


Образ майбутнього в літературі:Рей Дуглас БРЕДБЕРІ. «Усмішка».Роберт ШЕКЛІ. «Запах думок».


Сучасна література (1-2 твори за вибором учнів і вчителя) :Астрід Анна Емілія ЛІНДҐРЕН. «Міо, мій Міо».Міхаель Андреас Гельмут ЕНДЕ. «Джим Ґудзик і машиніст Лукас».Крістіне НЕСТЛІНҐЕР. «Конрад, або Дитина з бляшанки».


Повторення

Літературний диктант



Індійська народна казка
«Фарбований шакал»

1.  Як звати головного героя казки?
2.  З якою метою шакал прийшов до міста?
3.  Чому шакал опинився в будинку фарбаря?
4.  Якого кольору став шакал?
5.  Ким проголосив себе шакал?
6.  Хто, за словами шакала, його створив?
7.  Кому з лісових жителів шакал надав чин головного радника?
8.  З якими лісовими жителями шакал навіть розмови не заводив, а просто вигнав їх у шию?
9.  Чи покращилося життя лісових мешканців з появою раджі?
10. Як шакал видав своє походження?
11. Яке покарання за свою брехню отримав шакал?
12. Назвіть українську казку, схожу за сюжетом.


Китайська народна казка
«Пензлик Маляна»

1. Про що змалечку мріяв Малян?

2.  Як чарівний пензлик потрапив до Маляна?
3.  Що траплялося з усім, що малював Малян?
4.  Що вимагав місцевий поміщик від Маляна?
5.  Як Малян утік від поміщика?
6.  Що робив Малян зі своїми картинами, аби вони не оживали?
7.  Якого птаха намалював Малян і він випадково ожив?
8.  Що Малян намалював імператорові замість дракона і фенікса?
9.  Що взявся малювати імператор, заволодівши пензликом?
10. Що  трапилося з купою золота,  намальованою імпера-
    тором?
11. Що   імператор   попросив   намалювати  Маляна  після
   того, як повернув йому пензлик?
12.  Що   врешті-решт   сталося   з   імператором   та   його
   родиною?
Брати Грімм
«Пані Метелиця»

1.   Чим займалася падчерка біля колодязя?
2.   Що трапилось з її пальцями?
3.   Що впустили в колодязь дівчата?
4.   Де
5.   Хто першим попросив допомоги у дівчат?
6.   Яке дерево просило дівчат про допомогу?
7.   Чого падчерка злякалася, побачивши пані Метелицю?
8.   Що мали щодня застеляти дівчата?
9.   Що мали збивати дівчата?
10. Яку нагороду отримала від пані Метелиці падчерка?
11. Що подарувала пані Метелиця лінивій дочці?
12. Хто першим сповіщав про появу дівчат та їхню долю?

!!! Дати відповіді на  будь -які 12 запитань (письмово)


                  


01.06.2022

Повторення

 

 1.Усна народна оповідь про вигадані події з чарівними і фантастичними елементами 

2. Герой індійської народної казки, який обдурив звірів 

3. Територія, володарем якої став герой  Сетона-Томпсона

 4. Автор казок у віршах 

5. Здійснив сім морських подорожей 

6. Він був впевнений, що «поезія землі не вмре ніколи...» 

7. Він прогнав рідну матір, тому став схожим на...

8. Великий Казкар з данського міста Оденсе

9. Про книжки в обкладинках червоних писала російська поетеса...

 10. Герой поеми Пушкіна 

11. Вона побувала в Задзеркаллі

12. Героїня німецької народної казки, яка дуже любила сніг

13. Герой однойменної казки, який врятував імператора від смерті

 14. Американська письменниця,  яка подарувала нам оптимістичну героїню

 15. Вона навчила нас гри в радість

 16. Його псевдонім в перекладі означає «мірка два»

 17. Маестро витончених казок з Ірландії.

 18. Мешканець Долини Мумі-тролів 

19. Герой  казки Роальда Дала 

 !!! Розгадати кросворд

25.05.2022
Розвиток мовлення №4
Твір за казками сучасних авторів
" Моя сім'я"
План
1. Знайомство з творами сучасних авторів.
(Р.Дал, Т.Янсон, П.Маар)
2.Опис родинних стосунків у творах у порівнянні з вашою сім'єю.
3. Які стосунки між батьками і дітьми  є для вас ідеальними?

!!!Написати твір до 29.05.2022 і відправити на пошту yunaumkina@gmail.com

18.05.2022

Контрольна робота  № 6

 «Сучасна література»


1.     Літературні твори, що з’являються в наш час, називають...
А) Сучасними
Б) Класичними
В) Зразковими
Г) Актуальними

2.     Будь-яка дійова особа літературного твору - це...
А) Герой
Б) Взірець
В) Персонаж
Г) Портрет

3.     В повісті-казці "Чарлі і шоколадна фабрика" Р.Дала знайшли художнє втілення його...
А) дитячі розваги
Б) шкільні будні
В) мрії
Г) погляди на світ

4.     Р.Дал змальовує життя...
А) Солт
Б) Борегард
В) Бакетів
Г) Вонки

5.     Головною метою екскурсії на фабрику Віллі Вонки було знайти серед дітей найбільш...
А) чемного, розумного й доброго
Б) спокійного, невибагливого й розумного
В) оптимістичного, невгамовного й щирого
Г) розумного, завзятого й корисного

6.     Засобом від дитячих "хвороб сучасності", на переконання Р.Дала, є...
А) Родина
Б) Друзі
В) Доброта
Г) Книжки

7.     Письменник, скульптор, ілюстратор, науковець - це...
А) Роальд Дал
Б) Пауль Маар
В) Туве Янсон
Г) Астрід Ліндгрен

8.     Мумі-троль з повісті-казки "Комета прилітає" понад усе любить...
А) подорожі
Б) друзів
В) всесвіт
Г) свою домівку

9.     У повісті Т.Янсон "Капелюх Чарівника" утверджується образ...
А) Чарівника
Б) Долини Мумі-тролів
В) Дому
Г) Капелюха

10.                        Суботик - казковий герой, якому П.Маар присвятив...
А) 6 книжок
Б) 9 книжок
В) 7 книжок
Г) 5 книжок

11.                        Суботик перевернув уявлення про світ...
А) пані Моркван
Б) пана Амфібера
В) пана Пляшкера
Г) пана Вівторакуса

12.                        Суботик П.Маара прагне...
А) зробити світ кращим
Б) знайти друзів
В) подорожувати світом
 Г) стати письменником

* Яку книгу сучасного закордонного автора ви б охоче долучили до програми 5 класу і чому?

!!! Виконати контрольну роботу,

відповіді надіслати на пошту yunaumkina@gmail.com


11.05.2022

Пауль Маар

«Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу»


Машина для здійснення бажань” характеристика героїв

Суботик – герой творів Пауля Маара. Це дивовижна маленька істота з цупкою рудою чуприною. Замість носа у нього хоботець, обличчя все у синіх цятках, за допомогою яких можна здійснювати бажання. Любить ласувати деревиною, гумою чи папером. Вміє складати вірші про події,що відбуваються у його житті. Веселий, пустотливий. 

Пан Пляшкер – названий батько Суботика. Несміливий закомплексований дорослий чоловік. Живе у найманій квартирі. Боїться свою хазяйку та свого начальника. Має багато бажань, але не може сам нічого зробити.

 Пані Моркван – власниця квартири, у якій живе пан Пляшкер. Строга, серйозна пані, любить чистоту. Вимоглива до свого мешканця.

 Пан Вівторакус – друг пана Пляшкера. Дуже відповідальний. Любить тварин та птахів. Добросердечний, запальний.

Запитання до твору:

 1. У який день з’явився Суботик? 
2. Скільки тижнів чекав пан Пляшкер на повернення сина? 
3. Що мало відбутися у четвер, щоб Суботик повернувся?
 4. З ким завітав у гості пан Вівторакус?
 5. Для чого Пляшкер замовив три бляшані листки? 
6. Що робив Суботик кожного ранку? 
7. У що був одягнений Суботик? 
8. Яке мав волосся головний герой?
 9. Якого кольору були веснянки Суботика? 
10. Якого кольору був водолазний костюм героя? 
11. На чиєму горищі опинилися герої?
 12. Перше бажання пана Плаяшкера для машини для здійснення бажань? 
13. У якому ресторані хотіли пообідати герої?
 14. Що сталося з папугою пана Вівторакуса? 
15. Де відпочивали пан Пляшкер та Суботик?
 16. Хто хотів врятувати героїв з безлюдного острова? 
17. Яке бажання загадав пан Вівторакус,коли потрапив до машини для здійснення бажань? 
18. Що сталося з машиною для здійснення бажань?
 19. Хто ремонтував машину для здійснення бажань?
 20. Останнє і головне бажання пан Пляшкера?

!!! Дайте відповіді на будь-які 6 запитань

відповіді надіслати на пошту yunaumkina@gmail.com


04.05.2022

Пауль Маар



Пауль Маар — німецький дитячий письменник, драматург, ілюстратор, автор понад 50 творів. Пауль Маар народився 13 грудня 1937 року в Швайнфурті, Німеччина. Після смерті матері жив в селі у діда в м Терес на півночі Баварії. Навчався в Швайнфуртскій гімназії, пізніше в академії мистецтв у Штутгарті.
 Пізніше працював оформлювачем сцени і сценічним фотографом в театрі замку Масбах у Франконії, потім протягом 10 років викладав мистецтвознавство. 
З 1976 р повністю присвятив себе літературі. Живе в Бамберзі з дружиною і трьома дітьми. 
Пауль Маар автор популярних дитячих повістей про Суботика. У серію «Суботик» увійшли такі книги як: «Що не день, то субота», «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу», «Китобус, або Нові цятки для Суботика», «Чарівні краплі для Суботика» і «Суботик в небезпеці» (німецькою мовою випущено ще 2 повісті: Onkel Alwin und das Sams (2009), Sams im Glück (2011)) У 2011 році вийшла книга Маара «Пан Белло і блакитне диво». А в 2012 році, вийшло продовження «Новеньке про пана Белло».

«Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу»


Автор – Пауль Маар 
Рік написання – 1980 
Жанр – пригодницька повість
 Головні герої: Пан Пляшкер, пані Моркван, пан Вівторакус, Суботик 
Тема твору “Машина для здійснення бажань” – бажання повинні мати передовсім духовний смисл.
 Реальне і фантастичне у творі “Машина для здійснення бажань”
 Реальне 
Світ людей: Пляшкер, Вівторакус, Морквен Кожна людина має безліч бажань і хоче, щоб вони здійснилися Вівторакус любить тварин і птахів В житті люди можуть сваритися і миритися Людина – істота, яка часто помиляється Люди поділяються на добрих і не дуже, на розумних і не дуже Більшість людей визнає свої помилки Чудеса людина творить своїми руками 
Фантастичне 
Рудоволосе створіння, яке з’їдає дроти і здійснює бажання Чарівні сині цятки на обличчі Суботика Машина для здійснення бажань Яблуня серед кухні, шкафи з вареними спагеті і соком Віртуальне переміщення грошей з банку в кімнату Пляшкера Силою думки і бажання опинитися на безлюдному острові Заміна пишного обіду на підгорані ковбаски нехорошим людям Поява і зникнення предметів завдяки силі думки і фантазії

Посилання на твір🔻

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=669

Посилання на фільм🔻

!!! Опрацювати біографію письменника, прочитати твір


27.04.2022

Туве Янсон "Комета прилітає"


Питання №1 Що стало основою образу Долини Мумі-тролів? 
А) сад біля будинку, де вся родина Янсон любила пити чай 
Б) острів, куди родина Янсон виїжджала влітку 
В) затишна алея в саду, де Янсони любили відпочивати всією родиною

Питання №2 Мумі-троль з’явився після того, як Туве Янсон намалювала карикатуру на: 
А) брата Ларса 
Б) близьку подругу 
В) чоловіка

Питання №3 Де мешкали Мумі-тролі?
 А) у Долині Мумі-тролів 
Б) у Місті Мумі-тролів 
В) у Селі Мумі-тролів

Питання №4 Якого кольору був будинок у родини Мумі-тролів? 
А) зеленого 
Б) блакитного 
В) рожевого

Питання №5 Стосунки в сім’ї Мумі-тролів ґрунтуються на: 
А) егоїзмі та силі 
Б) любові та порозумінні 
В) байдужості та користолюбстві

Питання №6 Хто з героїв колекціонує марки? 
А) Мумі-троль
 Б) Хропусь 
В) Гемуль

Питання №7 Яка таємниця була у Чмиха? 
А) цуценя
 Б) кошеня 
В) мавпеня

Питання №8 Як, за звичай, одягається Гемуль?
А) у спортивний одяг
 Б) він носить сукню
 В) у вишукані костюми

Питання №9 Якою особливістю були наділені Хропусі? 
А) вони вміли збільшуватися і зменшуватися
 Б) вони вміли обертатися на будь-кого
 В) вони міняли колір у залежності від почуттів і настрою

Питання №10 Що найбільше любить Хропусь? 
А) організовувати бальні танці
 Б) влаштовувати вечірки з друзями 
В) організовувати збори і наради

Питання №11 Хто така Хропся і який вона мала вигляд? 
А) це сестричка Нюхмумрика і подружка Хропуся, яка полюбляє пишні сукні
 Б) це племінниця Гемуля, яка носить зелені штани і старезний капелюх
В)це подружка Мумі-троля, яка має чудову гривку на чубчику і носить браслет на ніжці

Питання №12 Від чого Мумі-троль врятував Хропсю? 
А) від колючої троянди
 Б) від жалючої кропиви 
В) від отруйного чортополоху

Питання №13 Що пекла Мумі-мама, коли Мумі-троль з друзями повертався додому?
 А) пиріжки з вишнями
 Б) кардамонові пряники 
В) вівсяні коржики

Питання №14 Позначте продовження речення 
“Була рівно восьма година сорок дві хвилини та чотири секунди, коли...”
А) Мумі-троль з друзями повернувся додому 
Б) Нюхмумрик виліз з печери й сів поряд з Мумі-тролем 
В) розпечена палаюча комета впала на Землю

Питання №15 Хто повідомив мешканців Мумідолу про падіння комети і кінець Всесвіту?
А) Гемуль
 Б) Ондатр 
В) Нюхмумрик

Питання №16 У який день комета повинна була впасти на город героїв? 
А) у понеділок
 Б) у день народження Мумі-троля
 В) у день народження Чмиха

Питання №17 Де сховалися герої від комети?
 А) у своєму будинку 
Б) у печері Чмиха 
В) у лісі

Питання №18 Як змінилася долина після того, як комета пролетіла повз неї? 
А) усе стало безбарвне та німотне 
Б) усе перетворилося на пустелю 
В) усі живі істоти загинули

Питання №19 Що порятувало друзів від загибелі, коли впала комета?
 А) ковдра, скроплена сонячною оливою 
Б) чарівниця, яка охороняла Мумідол 
В) намет Нюхмумрика

Питання №20 Що красувалося на вершечку торта, який спекла для Мумі-троля мама?
 А) цукрова зірка 
Б) велика свічка
 В) смачна цукерка

Питання №21 Чому повість-казка “Комета прилітає” має щасливий кінець? 
А) тому, що герої завчасно підготувалися до катастрофи
 Б) тому, що герої зуміли згуртуватися, щоб пережити катастрофу
 В) тому, що всі казки мають щасливий кінець

Питання №22 Ілюстрації до творів Туве Янсон про пригоди Мумі-тролів були намальовані: 
А) подругою 
Б) художником-ілюстратором з видавництва 
В) самою письменницею

Питання №23 Яка головна думка стверджується у творі “Комета прилітає”?
А) разом можна все пережити і вистояти у випробуваннях 
Б) потрібно завжди думати про себе 
В) завжди треба відстоювати свою думку

Питання №24 Для чого Туве Янсон вигадала історії про Мумі-тролів? 
А) щоб розвеселити власних дітей 
Б) щоб світ став безпечнішим 
В) щоб світ став добрішим і людянішим

!!!Виконати тести для САМОПЕРЕВІРКИ! 


20.04.2022

Туве Янсон


Сторінки життя і творчості
(1914 — 2001)
Фінська письменниця Туве Янсон створила чудові казкові образи — мумі-тролів, які ось уже декілька десятиліть подобаються дітям різних країн. Авторка писала про них шведською мовою, адже у Фінляндії, звідки родом мисткиня, використовуються дві державні мови — фінська і шведська. Вона була багатогранною особистістю, відома не тільки як майстер художнього слова, але і як скульптор, ілюстратор, науковець.
Туве Маріка Янсон народилася 9 серпня 1914 р. в столиці Фінляндії м. Гельсінкі. Батько, Віктор Янсон, був скульптором, навчив своєї справи й маленьку Туве. Мати, Сігне Гаммартсен, була популярним дизайнером-графіком, учила дітей малювати. Батьки приділяли багато уваги вихованню дітей. У дружній і творчій родині Янсонів сповідували ідеали свободи, відповідальності, любові й вірності одне одному. Добрі стосунки в сім'ї дали поштовх для створення Туве в подальшому образу родини мумі-тролів та їхніх друзів.
Сігне Гаммартсен свого часу була однією з лідерів скаутського руху серед дівчаток, вона захоплювалася греблею, верховою їздою, стрільбою, лижним спортом. Тому не дивно, що кожного літа батьки вивозили дітей на відпочинок на один з островів у Фінській затоці, де Туве разом із братами проводила все літо. Там вони плавали, займалися греблею, рибалили, вивчали світ дикої природи, мандруючи островами затоки. Такий спосіб життя дуже подобався Туве. Ставши дорослою, вона збудувала на острові Клувхару (вона називала його Хару) невеличкий будиночок, протягом тридцяти років поспіль їздила туди, щоб займатися творчістю під шум хвиль і шелест трояндових кущів, що росли біля будинку.
Ще в дитинстві, коли сім'я відпочивала біля Фінської затоки, у Т. Янсон виникла ідея намалювати веселу карикатуру на свого братика Ларса у вигляді незграбного бегемотика. Цей образ через багато років стане основним казковим персонажем письменниці. Діти в сімействі Янсонів були дуже дружними, вони все життя допомагали одне одному. Стосунки між сестрою й братами також згодом знайшли відображення в розповідях про мумі-тролів.
1930 р. Т. Янсон переїхала з Гельсінкі до Стокгольма (столиця Швеції), де навчалася в Коледжі мистецтв, ремесла і дизайну. Там вона серйозно займалася малюванням, вивчала художнє оформлення книжок, кераміку. Живучи в домі свого дядька Ейнара, дівчина нерідко залазила до комірчини, шукаючи щось попоїсти. Дядько жартома лякав її злими тролями, які немовби живуть у комірці й охороняють харчі. Однак злих персонажів скандинавського фольклору (які, зазвичай, у легендах шкодять людям) письменниця перетворила на добрих казкових героїв. Вона поселила їх у світі, схожому на реальний, наділила найкращими людськими рисами — добротою, любов'ю, здатністю дружити й підтримувати одне одного.
Перша книжка письменниці про мумі-тролів побачила світ 1945 р. Це була повість " Маленькі тролі і великий паводок", яка одразу сподобалася читачам у різних країнах. З того часу вона створила ще п ятнадцять книжок про мумі тролів, які ілюстрували сама та її брати.


За свої казкові твори Т. Янсон отримала високі відзнаки різних країн: 1953 р. — премію Нільса
Хольгерсона, 1966 р. — медаль Г. К. Андерсена, 1972 р. — премію Шведської академії мистецтв, 1976 р. — золоту президентську медаль Фінляндії, 1993 р. — премію імені Сельми Лагерлеф, 1996 р. — Літературну премію американо-скандинавського культурного фонду.
Протягом усього життя письменниця вигадувала історії про мумі-тролів для того, щоб сучасний світ став трохи добрішим і людянішим.
З 2002 р. у Фінляндії засновано Літературну премію імені Туве Янсон, яку щороку вручають письменникам, які пишуть для дітей. Книжки популярної фінської авторки перекладено 40 мовами світу, у тому числі й українською — їх переклала на початку 2000-х років Наталя Іваничук.
Цікаво знати
У м. Наанталі (Фінляндія) збудовано один із найкращих дитячих парків — Долина мумі-тролів, де шанувальники творчості Т" Янсон можуть побачити будиночок казкових персонажів і пройти стежками їхніх пригод.
У м. Тампере в приміщенні дитячої бібліотеки знаходиться Музей мумі-тролів. У ньому зібрано понад 2000 ілюстрацій до книжок Т. Янсон, а також малюнки мисткині до інших творів.

За книжками Т. Янсон у різних країнах (Росія, Фінляндія, Австрія, Японія, Польща та ін.) створено десятки мультиплікаційних фільмів. Порівняйте їх із тими творами, що ви прочитали.

Посилання на твір🔻

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=666

Посилання на мультфільм🔻


!!! Опрацювати біографію Т.Янсон, читати твір 

"Комета прилітає", переглянути мультфільм


13.04.2022

Роальд Дал

"Чарлі і шоколадна фабрика"


Аналіз повісті "Чарлі і шоколадна фабрика" 

Тема: цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці.


Ідея: найголовніше для людини в її житті - це мати чудову родину, членів якої об'єднують любов, повага та розуміння.


Головна думка: Діти мають бути дітьми і вірити в чудо. Люди мають боротися зі своїми вадами та прагнути позбавитися від них, а не ставати їх рабами. Уславлюється геніальний людський розум, що здатен поєднати мрію з реальністю. Щастя не тільки у грошах. Головне - це теплі людські взаємини, любов і розуміння рідних і близьких. Люди, навіть з геніальними здібностями та величезними багатствами, не мають бути самотніми.


Сюжетний план:Експозиціяжиття і мрії родини БакетівЗав’язка: щасливий квиток ЧарліРозвиток дії: пригоди в чарівному світі шоколадної фабрикиКульмінація: Чарлі залишився один на фабриціРозв’язка: Чарлі разом з родиною переїздить на фабрику Віллі Вонкі.


План до повісті "Чарлі і шоколадна фабрика", Роальд Дал:1. Чарлі та його сім'я.2. Фабрика містера Віллі Вонки.3. Золоті квитки.4. Двоє перших щасливчиків.5. Знайдено ще два золотих квитка.6. Містер Віллі Вонка та шоколадний цех.7. Августус Глуп вилітає у трубу.8. Велика жуйкова машина.9. Верука в Горіховому цеху.10. Телевізійно - Шоколадний цех.11. Залишився тільки Чарлі.12. Шоколадна фабрика.


Сюжет: маленький хлопчик Чарлі Бакет живе в дуже бідній сім'ї. Семеро людей (хлопчик, його батьки, два дідусі і дві бабусі) туляться в маленькому будиночку на околиці міста. З усієї родини тільки батько Чарлі має роботу: він закручує пробки на тюбиках із зубною пастою. Сім'я не може дозволити собі найнеобхіднішого: в будинку тільки одне ліжко, на якій сплять чотири старих, а сім'я живе впроголодь і харчується картоплею і капустою. Чарлі дуже любить шоколад, але отримує його лише раз на рік - одну плитку на свій день народження, як подарунок.Ексцентричний шоколадний магнат містер Віллі Вонка, який провів на самоті десять років на своїй фабриці, оголошує, що хоче влаштувати розіграш п'яти золотих квитків, які дозволять п'ятьом дітям побувати на його фабриці. Після екскурсії кожен з них отримає довічне забезпечення шоколадом, а один буде нагороджений якимось особливим призом.В екскурсії по фабриці, крім дітей, беруть участь їхні батьки: кожна дитина прийшла з матір'ю або з батьком, крім Чарлі, якого супроводжує його дідусь Джо. У процесі відвідування фабрики всі діти, за винятком нього, не звертають уваги на попередження Вонки і виявляються жертвами власних вад, потрапляючи по черзі в різні ситуації, які змушують їх залишити фабрику. В кінці залишається тільки Чарлі, якому і дістається головний приз - він стає помічником і спадкоємцем містера Віллі Вонки, а решта дітей отримують обіцяне довічне забезпечення шоколадом.


Сенкан Чарлі:Чарлі.Добрий, худий.Мріє, надіється, перемагає  Немає нічого неможливогоМолодчина


!!! Намалювати улюбленного персонажа твору, описати його позитивні і негативні риси характеру( 3+/3-)

Зразок:
Віллі Вонка
+ Творчий, талановитий, розумний.
- Зарозумілий, дивакуватий, відлюдькуватий.

!!! Виконати завдання до твору, відповіді надіслати на пошту yunaumkina@gmail.com


06.04.2022

"Чарлі і шоколадна фабрика"


Завдання 1: Хронологічна послідовність

Перед вами два аркуш паперу. На них ви можете побачити назви подій, що відбувалися в книзі Роальда Далля «Чарлі та шоколадна фабрика», але в неправильній хронологічній послідовності. Ваше завдання : розставити події в правильній хронологічній послідовності. 
  • Містер Віллі Вонка
  • А ось і Чарлі
  • Улампа-Лумпи
  • Шоколпдний цех
  • Верука в горіховому цеху
  • Велика жуйкова машина
  • Золоті квитки
  • Телевізійно-шоколадний цех
Завдання 2: Цитатне- упізнайте героя за описом .

1. «Ой не треба! Благаю ! Не треба такого робити! Людська рука не повинна торкатися до мого шоколаду! ». «Мого хлопчика засмоктало у ваш помадковий цех, а ви смієтесь, наче це дуже вдалий жарт?!» 
2. «Перевіряють , чи не зіпсута в середині. Дивіться далі…Ой лихо, вона таки зіпсутий горішок . Куди вони її тягнуть ? – Туди де викидають зіпсуті горішки. До сміттєпроводу». 
3. «Яке ж то було жахливе видовище! Її лице , руки, ноги, шия – власне кажучи , все тіло ,вся шкіра , а заодно й копиця кучерявого волосся стали сліпучо- фіолетово – чорні – як чорничний сік!» 
4. « Ти гарний хлопчик,- сказав містер Вонка,- але говориш забагато.Отож!Коли я вперше побачив ,як діє звичайне телебачення , то мені в голову стрельнула чудова ідея…». «Привіт , мамусю!Татку! Дивіться на мене! Мене першого в світі передали по телевізору!» 
5. « І що то був за дивовижний чоловік!На голові він мав чорний циліндр. Штани мав зелені . Рукавички – перламутрові- сірі….»
6. «Йдучи вранці до школи, він бачив у вітринах крамничок цілі стоси величезних шоколадних плиток. Він зупинявся й дивився на них, притискаючись носом до скла і стікаючи слиною. Щодня він бачив , як інші діти виймали з кишень шоколадні цукерки й пожадливо їх поглинали, і це , звичайно ,була для нього велика мука…»

3.«Правда – неправда». Визначте, прочитане речення є правдивим (+) чи ні (-). 
Зразок: 1+ 2- і т.д.

1. Чарлі жив тільки з батьками. 

2. Містер Вонка побудував палац із шоколаду.

3. Чарлі знайшов однодоларову купюру.

4. Тато Чарлі на його Д. Н. подарував йому «золотий квиток».

5. Августин дуже сильно любив дивитись телевізор.

6. Любителька жуйок, Віолетта, стала схожа на чорницю. 

7. Улампа- лумпи просто заважали містеру Вонці створювати шоколад.

8. Найвередливішою дитиною на фабриці була Верука.

9. Майк через свою любов до телебачення став шоколадкою.

10. Чарлі прийшов на фабрику зі своїм дідусем Джо. 

!!! Виконати завдання до твору, відповіді надіслати на пошту yunaumkina@gmail.com


30.03.2022

Роальд Даль народився 13-го вересня 1916-го року в Лландаффі, Кардіфф, Уельс , в сім'ї норвезьких батьків, Харальда Даля  і Софії Магдалини Хессельберг . Своє ім'я майбутній письменник одержав у честь полярного дослідователя Роальда Амундсена, національного героя Норвегії  того часу.
 Спочатку Даль навчався в школі при соборі у Лландаффі , після чого перейшов в школу-інтернат в Англії ". З 1929-го він був учнем школи Рептоне в графстві Дербішир , але надалі вирішив відмовитися від університету.
Даль був надзвичайно високого зросту – 1.98 м; він став капітаном футбольної команди, а також грав у ‘п'ятірки' і сквош. Коли юнак навчався в Рептоне, шоколадна компанія ‘Cadbury', як зазвичай, відправила в школу кілька коробок з новими цукерками в школу, щоб їх могли оцінити учні. Мабуть, Даль використовував свою мрію – вразити ‘Cadbury' винаходом нового виду шоколаду для компанії – в якості натхнення для народження його третьої дитячої книжки ‘Чарлі і шоколадна фабрика' 1963-го. Втім, ‘шоколадні мотиви' зустрічаються і в інших його книгах для дітей.
 У листопаді 1939-го він вступив в Королівські ВМС у званні рядового авіації і одержав доступ з 16-ма іншими льотчиками на тренувальні польоти. У війні вижило лише троє з цих асів-пілотів, включаючи Даля.
Він служив в Королівських ВПС під час Другої світової війни, будучи розвідником і асом-винищувачем, і був підвищений до звання підполковника авіації.
Популярність прийшла до Далю в 1940-х, завдяки його роботам для дорослих та дітей, і незабаром він став популярним автором у всьому світі. Його розповіді, насамперед, славляться несподіваними кінцівками, які, до речі, увійшли до антології ‘Оповідань з несподіваним кінцем'. Якщо його дитячі книги вчуваються сентиментальністю, то для дорослих читачів Роальд написав безліч страшних історій.
Серед найвідоміших його робіт – книги ‘Джеймс і гігантський персик' , ‘Матильда' , ‘Відьми' , ‘Приголомшливий містер Фокс' , ‘Великий доброзичливий велетень' , а також "Чарлі і шоколадна фабрика'. Остання була двічі екранізована – ‘Віллі Вонка і шоколадна фабрика' в 1971-му і з оригінальною назвою у 2005-м.
Роальд одружився на американской актрисі Патриції Ніл 2-го липня 1953-го. Їх шлюб тривав 30 років; у пари народилося п'ятеро дітей: Олівія (Olivia), Тесса (Tessa), Тео (Theo), Офелія (Ophelia) і Люсі (Lucy).
 В Африці , Великобританії та Латинській Америці 13-го вересня відзначають День Роальда Даля'.

"Чарлі і шоколадна фабрика"


Маленький хлопчик Чарлі Бакет живе у бідності. Мешкає він разом зі свою сім'єю (мамою, татом, двома бабусями та двома дідусями) у маленькій дерев'яній хатинці на краю великого міста. Йому раз на рік — на день народження — даруюють єдиний дарунок — маленький шоколадний батончик.
У цьому ж самому місті живе ексцентричний виробник шоколаду Віллі Вонка, який закрив свою фабрику для сторонніх очей після того, як його конкуренти викрали кілька таємних рецептів. І ось, одного дня, газета повідомляє, що Вонка знову відкриває фабрику, але тільки для кількох щасливці: вони повинні знайти п'ять Золотих квитків, які будуть заховані під обгортками п'яти шкоколадних батончиків і наприкінці екскурсії всі вони як спеціальний дарунок отримують пожиттєвий запас солодощів. Перші чотири Золотих квитка знаходять: жадібний хлопець Авґустус Ґлуп; дівчина, розбещена батьками, Верука Солт; дівчина, котра цілий день жує жуйку, Віолета Бореґард і Майк Тіві, хлопець, який тільки те й робить, що дивиться телевізор.

А що було далі, ви дізнаєтеся тут:

Посилання на твір🔻

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=665

Посилання на фільм 🔻


!!! Опрацювати біографію письменника, 

читати твір, переглянути фільм


23.03.2022

Контрольна робота #5

Світ дитинства


!!! Виконати контр.роботу

Результати надсилати на мою адресу: yunaumkina@gmail.com

16.03.2022



ЦВЄТАЄВА, Марина Іванівна (Цветаева, Марина Ивановна — 26.09.1892, Москва — 31.08.1941, Єлабуга) — російська поетеса.Цвєтаєва — це справжня окраса російської поезії "срібної доби", її творчість, як і творчість А. Ахматової, є найвищим злетом російської "жіночої" поезії. Багато в чому схожими є й їхні життєві долі, сповнені важких випробовувань і трагічних втрат. Н. Мандельштам у своїх спогадах "Друга книга" писала: "Я не знаю долі страхітливішої, ніж у Марини Цвєтаєвої". І це справді так.
Цвєтаєва народилася в сім'ї професора Івана Цвєтаєва, засновника Московського музею образотворчих мистецтв, сина бідного сільського священика з с. Талиці Володимирської губернії, котрий, як він сам згадував, до 12 років навіть не мав чобіт. Мати — з польсько-німецької сім'ї, музикант, учениця Рубінштейна. Коли Марині виповнилося десять років, затишне сімейне життя перервалося хворобою матері — сухотами. Необхідно було лікуватися, і родина виїхала за кордон — в Італію, Швейцарію, Німеччину. У католицьких пансіонах Лозанни і Фрайбурга Марина отримала початкову освіту. Наступний рік родина прожила у Криму, де майбутня поетеса відвідувала Ялтинську гімназію і пережила бурхливе захоплення революційною романтикою. У 1906 р. Цвєтаєви повернулися у Тарус, де невдовзі померла мати Цвєтаєвої. Того ж року вона вступила в інтернат при московській приватній гімназії. У 1908 р. Ц. самостійно здійснила поїздку у Париж, де в Сорбонні слухала скорочений курс історії старофранцузької літератури.
У 1912 р. вона одружилася із Сергієм Ефроном.Роки Першої світової війни, революції та громадянської війни були часом стрімкого творчого зростання Цвєтаєвої. Вона мешкала у Москві, багато писала, але публікувала мало. У січні 1916 р. Цвєтаєва відвідала Петроград, де зустрілася з М. Кузьміним, Ф. Сологубом і С Єсеніним, а невдовзі подружилася з О. Мандельштамом. Пізніше, уже в радянські роки, зустрічалася з Б. Пастернаком і В. Маяковським, дружила зі старим К. Бальмонтом. О. Блока бачила двічі, але підійти до нього не наважилася.

«Книги в червоній палітурці»

Історія створення

Вірш «Книги в червоній палітурці» написаний приблизно в період 1908-1910 рр. У той час М. Цветаева почала готувати до друку свою першу книжку — «Вечірній альбом». Твір увійшов до розділу «Дитинство». Молода авторка відчувала, що її дитинство відходить у минуле, попереду на неї чекало велике доросле життя. У подальшу путь вона взяла із собою незабутні враження та спогади про твори мистецтва (музики й літератури), які полюбила з дитинства.

Література і мистецтво

У вірші М. Цвєтаєвої згадуються імена великих композиторів XIX ст. — Едварда Ґріґа (Норвегія), Роберта Шумана (Німеччина), Цезаря Кюі (Росія). Композиторів об'єднує те, що в їхніх творах знаходили втілення народні образи, казкові сюжети, природа рідного краю. їхня музика сповнена світла і радості, у ній немає тривоги Й напруження. Марині Цвєтаєвій дуже подобалася мелодія Е. Ґріґа « Ранковий настрій >.

Перевірте себе

1. Які факти біографії знайшли відображення у вірші М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»?

2. Визначте теми вірша М. Цвєтаєвої.

3. Охарактеризуйте образ героїні твору, світ її захоплень і уподобань.

4. Які персонажі виявилися найбільш близькими для героїні вірша? Чому?

5. Поясніть, чому для змалювання світу дитинства поетеса обрала саме цих письменників і композиторів.

Посилання на вірш 🔻


Посилання на відео 🔻

!!! Виразно читати  вірш 



25.02.2022


Льюїс Керролл. «АЛІСА В КРАЇНІ ДИВ»
Тестові завдання.

1      1.Л.Керролл присвятив книгу «Аліса в Країні Див»…

а) реальній; 
б) вигаданій;
в) безрідній дівчинці.

2. У своїй книжці Л.Керролл висміював твори, які були перевантажені…
а) кількістю персонажів; 
б) елементами фантастики;
в) моральними прикладами й повчаннями.

3. Різноманітні слова й вирази, вживані автором у книзі «Аліса в Країні Див», є виявом…
А) фантастики; 
б) винахідливості;
 в) літературної гри.

4. У повісті Л.Керролла знайшли відображення особливості суспільного життя…
А) Англії;
 б) Франції;
 в) Німеччини.

5. Фігурні вірші письменника є прикладом…
А) фантастичного; 
б) художнього новаторства;
 в) творчого мислення.

6. Сувору мораль «вікторіанської» доби втілює…
А) Король;
 б) Герцогиня;
 в) Королева.

7. Образи Чеширського Кота, Капелюшника, Шаленого Зайця пов’язані з традиціями…
А) суспільного устрою країни;
 б) сімейного виховання;
 в) фольклору.

8. В якому розділі автор стверджує, що не все у світі має логічне пояснення?
А) «Порося та перець»; 
б) «Божевільне чаювання»; 
в) «Королевин крокет».

9. Заплутаність політичної ситуації в країні Л.Керролла відображає…
А) божевільне чаювання;
 б) омарова кадриль;
 в) гра в крокет.

10. Тогочасна система освіти критикується автором через образ…
А) Аліси;
 б) Казна-Що-Не-Черепахи;
 в) Грифона.

11. Свободу думки й незалежність особистості Л.Керролл утверджує в образі…
А) Аліси;
 б) Казна-Що-Не-Черепахи;
 в) Грифона.

12. «Аліса в Країні див» за жанром…
А) фантастичний роман; 
б) фантастична повість-казка; 
в) фентезі.

Посилання на фільм "Аліса в країні Див"🔻

http://f3.lordfilm7.tv/29832-alisa-v-strane-chudes-2010.html
!!! Виконати тести у робочому зошиті.

!!! Переглянути фільм, намалювати малюнок зі своїм улюбленим персонажем твору.

Тести і малюнок сфотографувати і вислати мені на пошту

yunaumkina@gmail.com 


18.02.2022


Аліса Плезенс Лідделл — прототип персонажа Аліси з книги «Аліса у Дивокраї» (а також один із прототипів героїні в книзі «Аліса в Задзеркаллі»).

Посилання на книгу🔻

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=663

Посилання на мультфільм 🔻

https://youtu.be/4H5yLScZBgk
                                         

!!!  Виконати тести до твору "Аліса в країні див"

Посилання на тести 🔻 








8 комментариев:

  1. Гайдукова А.
    Льюїс Керролл "Аліса в країні див" тест 1:
    1Б2А3Б4Б5В6А7Г;Б8В9Б10А11Б12В13А14В15Б;Г16А17Б18А19Б20А21В22А23Б24В

    ОтветитьУдалить
  2. Гайдукова Анастасія
    Льюїс Керролл Аліса в країні див
    Тест 2:
    1А2В3В4А5Б6Б7В8Б9В10Б11А12Б

    ОтветитьУдалить
  3. Лугова Юля.
    1.Б;2.А;3.Б;4.А;5.А;6.Б;7.А;8.Б;9.В;10.Б;11.В;12.Б

    ОтветитьУдалить
  4. Степанов В 1а 2в 3в 4а 5б 6б 7в 8б 9в 10б 11а 12б

    ОтветитьУдалить
  5. 1б,2а,3б,4в,5в,6а,7-?,8в,9б,10а,11б,12в,13а,14в,15-?,16а,17б,18а,19в,20а,21в,22а,23б,24в,

    ОтветитьУдалить
  6. Покрова-1б,2а,3б,4в,5в,6а,7-?,8в,9б,10а,11б,12в,13а,14в,15-?,16а,17б,18а,19в,20а,21в,22а,23б,24в.

    ОтветитьУдалить