10 клас


!!! Тема твору нижче👇


25.01.2022

Ф.М.Достоєвський
"Злочин і кара"

Посилання на тести🔻

!!!Виконати тести до 21.00 31.01.2021


18.01.2022

Ф.М.Достоєвський
"Злочин і кара"
Аналіз твору
Жанр: філософський і психологічний роман 
Дата написання: 1865-1866 
Дата першої публікації: 1866 
Тема: «Злочин і кара» – показ нелюдських умов існування бідняків, їх безнадійності й озлобленості. 
Ідея: «Злочину і кари» полягає в тому, що письменник засуджує сучасне йому суспільство, яке допускає, щоб її громадяни жили в безпросвітній нужді.

«Злочин і кара». Проблеми роману:
проблеми суспільства;
проблема моральності;
проблема добра і зла в романі;
проблема гуманізму

Сюжет роману «Злочин і кара»
Сюжет розгортається навколо головного героя, Родіона Раскольникова, в голові якого дозріває теорія злочину. Раскольников сам дуже бідний, він не може сплатити не тільки навчання в університеті, але й власне проживання. Мати і сестра його теж бідні; незабаром він дізнається, що його сестра (Дуня Раскольникова) готова вийти заміж за людину, яку не любить, заради грошей, щоб допомогти своїй родині. Це було останньою краплею, і Раскольников здійснює навмисне вбивство старої лихварки і вимушене вбивство її сестри, свідка. Але Раскольников не може скористатися краденим, він ховає його. З цього часу починається жахливе життя злочинця. Тонкий психологізм, осмислення вчинку барвисто передані Достоєвським. В дію роману залучаються все нові і нові обличчя. Доля зіштовхує його з самотньою, заляканої, бідною дівчиною, в якій він знаходить споріднену душу і підтримку – Сонею Мармеладової, яка стала на шлях проституції, щоб забезпечити свою сім’ю. Раскольников знаходить також опору в університетському другові Разумихині, закоханого в його сестру Авдотью Романівну Раскольникову. Наприкінці Родіон, понівечений сумнівами, приходить до слідчого і зізнається у вбивстві. Раскольников так і не визнає за собою злочину; шкодує він лише про те, що так «безглуздо і глухо пропав», піддавшись власній слабкості. 
Цікаво відзначити, як Достоєвський протиставив Родіону Раскольнікову іншого «вбивцю» – дворянина Свидригайлова. Дві людини-співрозмовника, два протилежних погляди на життя. Отруйник своєї дружини в кінці роману застрелився. А головний герой Раскольников, відбуваючи восьмирічний термін на каторзі, отримав взаємну любов Соні Мармеладової, яка, як дружини декабристів, послідувала услід за своїм коханим.

!!!Опрацювати матеріал,
 скласти перелік головних героїв твору

11.01.2022

Ф.М.Достоєвський


(1821-1881)

Російського письменника Ф. Достоєвського читає весь світ. Творчість його, як і власне він сам, — це геніальність і протиріччя.

Письменник-реаліст, знавець життя, психолог-провидець, гуманіст, який звинувачував соціальне зло. У своїх творах він вирішував "вічні" питання про життя і смерть, про вдосконалення особистості. Початок літературної діяльності, коли були написані "Бідні люди" (1845), "Двійник" (1846), "Білі ночі" (1848), був перерваний покаранням каторгою за участь у революційному гуртку (1850-1854). З 1857 року Достоєвський отримує право писати і друкуватися. Виходять "Дядечків сон" і "Село Степанчикове та його мешканці" (1859), "Принижені й скривджені" (1861), "Нотатки з мертвого дому" (1861), "Нотатки з підпілля" (1864), "Злочин і кара" (1866), "Ідіот" (1869), "Брати Карамазови" (1880).

У своїх останніх романах Достоєвський сміливо і гостро накреслив головні етико-філософські проблеми: людина і Бог, сенс життя, значення свободи, духовне призначення людини. .


Посилання на твір🔻


https://www.ukrlib.com.ua/styslo-zl/printit.php?tid=5604

Посилання на фільм🔻


!!! Опрацювати біографію письменника,
 читати роман "Злочин і кара", переглянути фільм.

21.12.2021

Тестова контрольна робота 

"Пізній романтизм"

Посилання на тести👇


!!! Виконати тестові завдання до

 21.00 21.12.2021


07.12.2021

В.Вітмен


Волт Вітмен є основоположником американської літератури та її відомим представником.

Народився Волт Вітмен 31 травня 1819, в бідній сім’ї фермерів, в селищі Вест-Хілз на острові Лонг-Айленд недалеко від Брукліна (штат Нью-Йорк). У багатодітній родині було дев’ятеро дітей, Уолт був старшим. Згодом батько втратив більшу частину земель, тому спекулював на нерухомості і будував дешеві будинки для ремісників. Та грошей для багатодітної сім’ї не вистачало. Його дитинство пройшло в Брукліні (район Нью-Йорка).

З 1825-1830 навчався в бруклінській школі, але через брак грошей був змушений залишити навчання. Волт Вітмен здобув освіту далі самотужки. Він поміняв безліч професій: посильний, фасувальник, учитель, журналіст, редактор провінційних газет. Любив подорожувати, пішки пройшов через 17 штатів.

З кінця 30-х років в журналах з’являються статті Уїтмена, в яких він виступав проти культу долара, підкреслював, що гроші призводять до духовного спустошення.

У 1850 р були надруковані деякі вірші поета, – зокрема «Європа». У цьому творі автор висловив своє сприйняття історії, подій революції 1848 р, оспівував свободу.

У 1855 році вийшла збірка «Листя трави», у якій було 12 поезій. Особливе місце в структурі книги займає перший вірш «Пісня про себе», який є одним з найважливіших. Цей вірш як і весь збірник цілком – вираз поетичного кредо автора.

За життя поета збірка «Листя трави» перевидавалась 9 разів. Вона є знаковою в історії американської літератури. До другого видання збірки він додав 20 нових поезій, а в третьому виданні 1860 р. було вже 154 вірші. Так упродовж усього життя поет дописував єдину свою книжку, залишаючись лагідним і спокійним, за що й зажив слави «доброго сивого поета». Остання  редакція містила понад 400 віршів

Серед його улюблених письменників були – У. Шекспір, Ч. Діккенс, Жорж Санд, П.-Ж. Беранже, Ф. Купер.

Під час громадянської війни 1861-1865 рр. Уітмен працював санітаром в госпіталях. Подіям війни присвячені вірші «Бий барабане» і «Коли останній раз цвів бузок» (обидва 1865).

У 1873 поета розбив параліч, до кінця життя він так і не одужав. Він все ж продовжував писати і його твори були наповнені оптимізмом і впевненістю.

26 березня 1892 поет помер.

Посилання на вірші👇


Посилання на відео👇


!!! Опрацювати матеріал, 

виразно читати вірші


30.11.2021

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОВІДНИХ ШЛЯХІВ РОЗВИТКУ ПОЕЗІЇ СЕРЕДИНИ XIX ст.

Реалізм і «пізній романтизм» у поезії середини XIX ст.  

У літературі середини XIX ст. усе більшої сили набирав реалізм. Саме тоді ступили на літературну стезю або перебували на вершині творчого злету Стендаль, Бальзак, Діккенс, Достоєвський, Толстой, які були справжніми «володарями дум» своєї доби. Усі вони — творці передовсім великих епічних полотен: романів, епопей.

Що ж до поезії, то цей період не був епохою її злету, особливо якщо йдеться про поезію реалістичну. Однак етичні й естетичні засади реалістичної, соціально спрямованої лірики втілилися насамперед у творчості видатного російського поета, «співця страждань народних» — Миколи Некрасова. Відоме його гасло: «Поетом можеш ти не бути, громадянином бути мусиш неодмінно» («Поэтом можешь ти не быть, но гражданином быть обязан»).

Картина провідних шляхів розвитку поезії середини XIX ст. буде неповною, якщо не згадати про романтичну лірику. Це був період «пізнього романтизму», до якого належить поезія француза Шарля Бодлера, американця Волта Вітмена, які не лише увінчали своєю творчістю розвиток романтичної традиції, а й провістили настання в літературному процесі нової, модерністської епохи, а також росіянина Федора Тютчева. Так, Шарля Бодлера модерністи вважали своїм попередником, а Волг Вітмен був пов’‎язаний із філософією трансценденталізму універсальністю та масштабами свого поетичного мислення.


Ф.І. Тютчев

Російський пізній романтик Федір Тютчєв змальовував трагізм людського життя на тлі універсальності буття Всесвіту й природи. Його ліриці притаманна глибока філософічність. Зокрема, він розробляв тему самотності людини у світі й принципової неспроможності людей зрозуміти одне одного. «Як серцю висловить себе? Як іншому збагнуть тебе?» — ставить поет риторичне запитання в одній зі своїх програмових поезій із показовою назвою «Silentium» (дослівно з латини — «Мовчання»). Поет порушив проблему відчуження й самотності людини у світі — одну з основних у літературі XX ст.

Принципи «чистого мистецтва» в поезії. 

У середині XIX ст. теорія «чистого мистецтва» («мистецтва для мистецтва»), відома ще від античних часів, набула «нового дихання». У Франції її прихильники — поети Шарль Леконт де Ліль (1818-1894), Теофіль Готьє (1811-1872), Жозе-Маріа де Ередіа (1842-1905), Теодор де Банвіль (1823-1891) — об’‎єдналися в групу «Парнас» і надрукували три збірки «Сучасний Парнас» (1866, 1871 і 1876 рр.).

Уже сама назва цього угруповання свідчить про небажання його учасників порушувати соціальні проблеми, притаманні реалізму. Адже в давньогрецькій міфології Парнас — це гора, де перебували Аполлон і Музи, які служили лише високому мистецтву.

Водночас парнасців не влаштовував і емоційний суб’‎єктивізм романтиків, які звеличували творчу розкутість митця (атрибутом якої, як ви вже знаєте, часто була принципова незавершеність, «геніальна хаотичність» художніх творів). Парнасці ретельно «шліфували» кожен свій твір, кожен його рядок, кожне слово, а також використовували культурні надбання попередніх епох і особливо захоплювалися ремінісценціями1.

1 Ремінісценція (від латин, reminiscentia — спогад) - риси, що викликають спогади про інший твір мистецтва.

Не буде перебільшенням твердження, що, на відміну від прози, лірична поезія в європейських і американській літературах і в епоху реалізму залишалася переважно романтичною... Від цієї «норми» літературного процесу епохи реалізму істотно відхиляється хіба що російська поезія, у якій справді розвинулася реалістична течія, представлена передусім М. Некрасовим і його школою.

Від романтизму парнасці успадкували його прагнення до екзотики, неприйняття сучасного їм світу, оспівування страждання й самотності. Утім, їхній песимізм був позбавлений бунтівної сили романтизму. Художня досконалість творів, прагнення відкривати нові поетичні обрії перетворили творчість парнасців на визначне художнє явище. Щоправда, іноді їм дорікали, що їхня поезія неемоційна, «холодна». «То й що ж, — відповідали вони на такі закиди, - адже мармур античних статуй теж холодний, але попри це людство не знало вищої краси».

З презирством ставлячись до моралізаторства деяких творів реалізму, вони стверджували, що висока моральність притаманна лише високому мистецтву (сліди цієї естетичної установки ми згодом побачимо у творчості О. Уайльда, який стверджував: «Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані. Ото й усе»). Одним з найавторитетніших парнасців був Теофіль Готьє, який з викликом заявив: «Прекрасним є лише те, що нікому й нічому не служить, а все корисне — потворне», а чи не найталановитішим з них вважався Шарль Леконт де Ліль, небезпідставно проголошений «королем поетів».


А.Фет

У Росії принципи «чистого мистецтва» сповідував Афанасій Фет (Шеншин). Його бачення ролі мистецтва було діаметрально протилежним позиції «поета-громадянина» М. Некрасова. Тому в тогочасній російській поезії визначали два спрямування: «некрасовське» (громадянська лірика) і «фетівське» (інтимна лірика).

Афанасій Фет — надзвичайно тонкий і навіть віртуозний лірик. Деякі його твори написані так майстерно, що їх навіть можна читати у зворотному порядку майже без утрати сенсу! Наприклад, поетичний шедевр, у якому немає жодного дієслова:

Шепіт... Ніжний звук зітхання...

Солов’‎їний спів...

Срібна гра і колихання

Сонних ручаїв.

Ночі блиск... Тремтіння тіней...

Тіні без кінця...

Ненастанні, дивні зміни

Милого лиця...

У хмаринках — пурпур рози.

Відблиск янтаря...

І цілунків пал, і сльози,

І зоря, зоря!

Переклад М. Рильського

Група «Парнас» і українська поезія На початку XX ст. українські поети почали шукати нові шляхи розвитку літератури, орієнтуючись на кращі світові зразки. Так, група «неокласиків» і, зокрема, її засновник Микола Зеров звернули пильну увагу на творчість «парнасців». Як поетичний маніфест звучить його вірш «Pro domo», у якому названі згадані нами імена французьких поетів:

Яка ж гірка, о Господи, ця чаша,

Ця старосвітчина, цей дикий смак,

Ці мрійники без крил, якими так

Поезія прославилася наша!

Що не митець, то флегма і сіряк,

Що не поет — сентиментальна кваша...

О ні! Пегасові потрібна паша,

Щоб не загруз у твані неборак.

Класична пластика, і контур строгий,

І логіки залізна течія —

Оце твоя, поезіє, дорога.

Леконт де Ліль, Жозе Ередія,

Парнаських зір незахідне сузір’‎я

Зведуть тебе на справжні верхогір'я.

Декадaнс (фр. decadence — занепад) — загальна назва явищ європейської культури другої половини XIX — початку XX ст., позначених настроями смутку, безнадії, тенденціями індивідуалізму. Складне й суперечливе явище, що має витоки в кризі суспільної та індивідуальної свідомості, розгубленості багатьох митців перед гострими життєвими суперечностями, що постали в тогочасній ситуації. Так, принципове ігнорування політичних і громадянських тем і проблем митці-декаденти вважали як виявленням, так і неодмінною умовою свободи творчості та особистості. Характерними виявами настроїв Д. були: 1) у життєвій позиції митців — глибокий песимізм, захоплення містичними вченнями й екзотичними культами, самозаглиблення, розгубленість перед проблемами дійсності й спроба самоізоляції від них, граничний індивідуалізм, несприйняття та виклик буржуазній моралі, зокрема й у естетичній зверхності над «натовпом» (дендизм); 2) у творчості митців — надання переваги форми над змістом, захоплення маловідомими естетичними фактами (у т. ч. доби античності — парнасизм), орієнтація не на широку публіку, а на вузьке коло «обраних» інтелектуалів. Настрої Д. притаманні творчості Ш. Бодлера, П. Верлена, А. Рембо й О. Уайльда).Такими є найзагальніші штрихи до портрета дуже непростого і розмаїтого періоду розвитку світової поезії середини XIX ст.

!!! Опрацювати матеріал, вивчити напам'ять вірш 

або Ф.Тютчева, або А.Фета

23.11.2021

Е.Т.А.Гофман 

                                                          

Народився 24 січня 1776 в Кенігсберзі (нині Калінінград). Син чиновника. Батьки розійшлися, коли хлопчикові було три роки; його виховував дядько – юрист за професією.

У 1800 році Гофман прекрасно закінчив курс юридичних наук в Кенігсберзькому університеті і пов’язав своє життя з державною службою. До 1807 року працював у різних чинах, у вільний час займаючись музикою і малюванням. Після університету він отримав місце ассесора в Познані, де був радо прийнятий в суспільстві. У Познані молодий чоловік так пристрастився до гульні, що був переведений в Полоцьк з пониженням на посаді. Там Гофман одружився з полькою з добропорядної буржуазної сім’ї і одумався.

Кілька років родина бідувала, Гофман періодично працював як диригент, композитор і декоратор в театрах Берліна, Бамберга, Лейпціга і Дрездена, писав статті про музику для журналів.

Після 1813 справи його пішли краще після отримання невеликої спадщини. Місце капельмейстера в Дрездені ненадовго задовольнило його професійні амбіції.

Він став одним з основоположників романтичної естетики, представляв музику як «невідоме царство», що розкриває людині сенс його почуттів і пристрастей.

Йому належить романтична опера «Ундіна» (1813), симфонії, хори, камерні твори та ін.

Під час битви при Ватерлоо Гофмани опинилися в Дрездені, де пережили всі тяготи і жахи війни. Саме тоді Гофман підготував до друку збірку «Фантазії в дусі Калло» (у чотирьох томах, 1815), куди увійшли новели «Кавалер Г’люк», «Музичні страждання Йоганна Крейслера, капельмейстера», «Дон Жуан».

У 1816 р Гофман отримав в Берліні місце радника юстиції, що забезпечує твердий дохід і дозволяє присвячувати час мистецтву. У літературній творчості він проявив себе як класичний романтик.

У новелах, повістях «Золотий горщик» (1814), «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» (1819), романі «Еліксир диявола» (1816) світ представлений немов видимий в двох планах: реальному і фантастичному, причому фантастичний постійно вторгається в реальний (феї п’ють каву, чаклунки торгують пиріжками і т. п.).

Письменника вабила область таємничого, позамежного: марення, галюцинації, несвідомий страх – його улюблені мотиви.

Помер 25 червня 1822 в Берліні.

Посилання на відео👇

Посилання на твір👇

!!!Опрацювати біографію митця, читати твір


16.11.2021

КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1
 
«Вступ. Оригінальна та перекладна література в сучасному світі.
Золоті сторінки далеких епох»

РІВЕНЬ І


1) Твори «Іліада» та «Одіссея» написані розміром:

А. анапест

Б. амфібрахій

В. гекзаметр

 

2) Цирцея – це…

А. давньогрецька богиня

Б. дружина Одіссея

В. чаклунка

 

3) Теламах – це…

А. син Одіссея

Б. друг Одіссея

В. батько Одіссея

 

4) У Пеклі та Чистилищі поета супроводжував…

А. Гомер

Б. Вергілій

В. Горацій

 

5) Рай складається з…

А. 7 сфер

Б. 8 сфер

В. 9 сфер

 

6) Події п’єси «Гамлет» відбуваються у…

А. Ельсінорі

Б. Лондоні

В. Віттенберзі

 

7) Привид розповів Гамлету, що …

А. принц має їхати до Німеччини

Б. Офелія не кохає Гамлета

В. його вбивця – Клавдій


8) Мати Гамлета вийшла заміж за…

А. друга Гамлета

Б. вбивцю її першого чоловіка

В. принца Данії

 

9) Батька Гамлета було вбито…

А. отруйною беладоною

Б. кинджалом

В. зміїною отрутою


РІВЕНЬ ІІ

1) Чому, на вашу думку, поему «Одіссея» називають енциклопедією Античності?

2) Чому Данте називають останній поетом Середньовіччя та першим поетом Відродження?

3) Чому, на вашу думку, Гамлет став вічним образом світової літератури?

 

!!! Виконати контрольну роботу
до 20.00 21.11.2021
 

09.11.2021

В.Шекспір
"Гамлет"
Посилання на експрес-урок👇
Посилання на тести👇

!!! Переглянути урок, дочитати твір, 

виконати тести


02.11.2021

В.Шекспір 

Трагедія "Гамлет"


Літературний рід: драма

 Жанр: філософська трагедія 

Дата першої публікації‎: ‎1603 

Дата написання‎: ‎1600—1601

 Головна тема твору “Гамлет” – злочин заради влади. В її контексті розвиваються теми зради і нещасливого кохання. 

Провідні мотиви трагедії “Гамлет”: божевілля; зволікання; смерті; заміни; “гнилі”; помсти; тлінності буття.

Проблематика твору “Гамлет” : 

протиріччя між дійсністю і ідеалом, 

невідповідності мрії і способу її досягнення, 

роль особистості в історії людства.

Проблема життя та смерті є лейтмотивом п’єси. Більшість героїв твору помирають, майже всі вони розмірковують про смерть та життя. Важливим моментом для усвідомлення швидкоплинності людського життя є сцени на кладовищі.

 Проблема боротьби й бездіяльності. Що краще: змиритися чи боротися зі злом? А чи буває добро з кулаками? чи не перетворюється воно в цей час на зло? Більше питань, ніж відповідей.

 Проблема любові та зради. Зрада — поняття, що присутнє у п’єсі майже постійно. На зрадників та шпигунів перетворюються навіть близькі для Гамлета люди. Чому королева зраджує пам’ять батька Гамлета, Офелія — Гамлета, Клавдій — брата, Розенкранц і Ґільденстерн — друга? Зрозуміло одне: справжня любов і зрада — несумісні.

 Головні герої твору “Гамлет”: Клавдій (король Данії), Гамлет (син короля), Полоній (королівський радник), Гораціо (друг Гамлета), Лаерт (син Полонія), Гертруда (королева Данії, матір Гамлета), Офелія (дочка Полонія), Привид батька Гамлета. 

“Гамлет” композиція 

1 частина. Зав’язка, п’ять сцен першої дії. Зустріч Гамлета з Привидом, який покладає на Гамлета завдання помститися за підле вбивство; 

2 частина. Кульмінація, що отримала назву «мишоловка». Гамлет остаточно переконується у вині Клавдія, сам Клавдій усвідомлює, що його таємниця розкрита, Гамлет розкриває очі Гертруді т.д .; 

3 частина. Розв’язка. Дуель Гамлета і Лаерта, смерть Гертруди, Клавдія Лаерта, Гамлета. 

“Гамлет” сюжет 

Драматичні події розгортаються за кам’яними стінами королівського замку в Ельсінорі. Сюжет трагедії розповідає про данського принца Гамлета, який мстився за зрадницьке вбивство батька. Від примари молодий Гамлет дізнався, що батько його був убитий під час сну своїм братом Клавдієм, який захопив датський престол і одружився на вдові вбитого Гертруді, матері Гамлета. Наділений проникливістю і всеосяжним розумом, Гамлет бачить в цій події тривожне знамення часу. Ельсінор став заповідником лицемірства, підступності, зла. Данію ж Гамлет називає в’язницею. Гамлет відчуває трагічну самотність. Його матір стала дружиною головного лиходія, мила Офелія не знаходить в собі сил опиратися волі батька, приятелі дитинства Розенкранц і Гільденстерн готові прислужитися тирану, тільки Гораціо вірний Гамлету і розуміє його. Гамлет – людина нового часу, людина думки. Роздуми – його природна потреба. У знаменитому монолозі «Бути чи не бути» Гамлет як би зводить рахунки зі своєю власною думкою. Приїзд в Ельсінор бродячих акторів допомагає йому з’ясувати істину. Гамлет доручає акторам зіграти п’єсу «Вбивство Гонзаго», в якій обставини в деталях нагадують вбивство батька Гамлета. Клавдій не витримує і в хвилюванні залишає зал для глядачів. Тепер Гамлет точно знає, що Клавдій – убивця. Щоб ввести його в оману, Гамлет надягає на себе личину божевільного. Смертельний удар вражає Клавдія, коли той, сповнений підступності, готовий вчинити нове лиходійство. У фіналі трагедії молодий норвезький принц Фортінбрас наказує віддати померлому Гамлету військові почесті. Гамлет – герой. Тільки для глядача він вже не герой старовинного сказання, що жив ще в язичницькі часи, а герой нового часу, освічений, розумний, що піднявся на боротьбу проти темного царства себелюбства і підступності.

Посилання на твір🔻


Посилання на фільм🔻


!!! Опрацювати теоретичний матеріал, підготувати цитати до головних образів твору


12.10.2021

Вільям Шекспір - геній доби Відродження. 
"Шекспірівське" питання.


Шекспір Вільям
(1564-1616)
Англійський драматург, поет, який створив всесвітньо відомі сонети (1593—1600), драматичні твори: "Ромео і Джульєтта" (1594), "Гамлет" (1601), "Отелло" (1604), "Король Лір" (1606), хроніки, комедії. Усього Шекспір написав 37 п'єс, 154 сонети. Шекспір не вигадував сюжети своїх п'єс, він їх запозичав: з давніх історичних хронік, з п'єс попередників, з італійських новел. Персонажі п'єс Шекспіра — люди могутнього духу, мислячі, пристрасні. Персонажі Шекспіра вийшли за межі літературних творів, увійшли до галереї "вічних образів", що символізують вірне кохання (Ромео і Джульєтта), ревнивість (Отелло), прагнення справедливості (Гамлет).
Біографічні дані "актора із Стенфорда" небагаті: прожив у рідному місті до 21 року, потім залишив свою родину і поїхав на пошуки щастя до Лондона, був актором, драматургом, поетом, розбагатів, став співвласником театру "Глобус", на схилі літ повернувся у рідне місто і помер у день свого народження — 23 квітня.


«Шекспірівське питання» — питання, яке виникло внаслідок недостатності фактів з біографії В. Шекспіра. Це наштовхнуло деяких дослідників на думку, що Шекспіра як реальної особи взагалі не існувало, а всі його п’єси були створені різними авторами. Серед них називали імена філософа Ф. Бекона, лорда Ретленда, лорда Дарбі, лорда Оксфорда і навіть мореплавця В. Ролея. Свої міркування вчені-дослідники намагалися відстоювати за допомогою аргументації, не позбавленої деякої переконливості. Вони посилалися на те, що син простого торговця і чинбаря не міг так добре знати деталі придворного життя і світського етикету, які він відтворював у своїх п’єсах. Виходячи з відомого факту про те, що Шекспір здобув лише початкову освіту, вчені дивувалися, яким чином і коли він зміг так ґрунтовно вивчити стародавню історію та античну літературу, звідки йому були відомі твори зарубіжних авторів, не перекладені в той час англійською мовою.

У дослідників викликав подив і той факт, що Шекспір, який ніколи не залишав Англії, добре розумівся на морській справі, оснащенні кораблів, навігаційних приладах, про що свідчать його п’єси. Водночас дослідники звернули увагу й на той факт, що поряд з вражаючими знаннями в його п’єсах є численні фактичні помилки та нісенітниці. Це свідчить про те, що В. Шекспір — один із найзагадковіших письменників світу. Незважаючи на наведені аргументи проти авторства Шекспіра, глибокий аналіз його творчості показує, що твори, які друкуються під іменем Вільяма Шекспіра, належать одному авторові.
Посилання на фільм🔻

!!! Опрацювати конспект, переглянути фільм, читати трагедію "Гамлет"

Список літератури на літо:

Література першої половини ХХ ст.:
Франц КАФКА. «Перевтілення».
Михайло БУЛГАКОВ. «Майстер і Маргарита».
Райнер Марія РІЛЬКЕ. «Орфей, Евридіка, Гермес», «Ось дерево звелось…».
Ґійом АПОЛЛІНЕР. «Міст Мірабо», «Зарізана голубка й водограй».

«Срібна доба» російської поезії:
Олександр БЛОК. «Незнайома», «Весно, весно, без меж і без краю…», «Скіфи».
Анна АХМАТОВА. «Довкола жовтий вечір ліг», «Дав мені юнь ти сутужную», «Реквієм».

Література другої половини ХХ ст.:
Бертольт БРЕХТ. «Матінка Кураж і її діти».
Генріх Белль "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..."
Ернест Міллер ХЕМІНГУЕЙ. «Старий і море».
Габріель ГАРСІА МАРКЕС. «Стариган із крилами».

Література кінця ХХ — початку ХХІ ст.:
Милорад ПАВИЧ. «Скляний равлик».


10.05.2022

Повторення

1. Літературний напрям, для якого притаманне правдиве зображення дійсності  і типізація життєвих явищ.
 2. «Останній поет Середньовіччя і перший поет Нового часу» 
3. Ім’я головного героя роману Достоєвського.
 4. Вплив на читача  за допомогою навіювання йому певного настрою.
 5. Крихітка Цахес на прізвисько...
 6. Роман Пауло Коельйо 
7. Один із двійників Раскольнікова. 
8. Ім’я головного героя роману Оскара Вайльда.
 9. Його хвилює питання «бути чи не бути?» 
10. «Король життя», «Принц Парадокс», митець – практик  теорії естетизму. 
11. Багатоголосся думок, ідей,  теорій та голосів у романі.
 12. Автор збірки «Листя трави» 
13. «Вчитель і бог» французької модерністської поезії.
 14. «Король поетів»,  який вважав,  що поезія має бути подібною до музики. 
15. Своє третє ім’я змінив на честь  великого музиканта Моцарта.
 16. Автор драми – феєрії «Блакитний птах». 
17. Ім’я автора роману «Алхімік» 
18. Думка, що разюче  розходиться зі звичними, традиційними поглядами й суперечить здоровому глузду. 
 19. Син  Одіссея. 

!!! Розгадати кросворд


03.05.2022

Контрольна робота за темою 
"Художні особливості поезії другої половини ХІХ ст."

1. У творах Ш. Бодлера присутні ознаки напрямів:
а) модернізму й реалізму;
б) модернізму й романтизму;
в) романтизму й реалізму.

2. Збірку Ш. Бодлера «Квіти зла» відкриває вірш:
а) «Альбатрос»;
б) «До читача»;
в) «Благословення».

3. Провідна тема сонета «Альбатрос»:
а) людина та природа;
б) поет і натовп;
в) мистецтво й поет.

4. Збірку «Листя трави» написав:
а) Ш. Бодлер;
б) В. Вітмен;
в) Ф. І. Тютчев.

5. «Батьком верлібру» часто називають:
а) Ф. І. Тютчева;
б) А. А. Фета;
в) В. Вітмена.

6. До модернізму належать:
а) романтизм та імпресіонізм;
б) імпресіонізм та символізм;
в) символізм та реалізм.

7. Настрої песимізму, занепаду, розчарування характерні для літератури:
а) декадансу;
б) естетизму;
в) романтизму.

8. Особистість, здатна перетворити мрію на дійсність, здолати розрив між ідеалом і дійсністю,— такий ліричний герой характерний для:
а) імпресіонізму;
б) символізму;
в) неоромантизму.

 9. Розкрийте значення поняття "символізм". 
10. Поясніть символіку вірша Ш. Бодлера «Альбатрос».

11.Де герої твору М.Метерлінка "Синій птах" знайшли своє щастя?
(2б.)

!!! Виконати контрольну роботу

Відповіді надсилати на мою пошту yunaumkina@gmail.com


26.04.2022

Моріс Метерлінк

"Синій птах"

Тести
1. Метерлінк називав свій театр:
а) театром мовчання;
б) театром абсурду;
в) театром тиші.
2.Моріс Метерлінк народився в....
А) Іспанії
Б) Бельгії
В) Норвегії
3.Де навчався письменник?
А) в єзуїтському коледжі святої Марії
Б) в єзуїтському коледжі святої Вероніки
В) в єзуїтському коледжі святої Варвари
4. Казка «Синій птах» за жанром:
а) драма;
б) трагедія;
в) легенда.
5. Який птах живе в дідуся з бабусею в Країні Спогадів?
А) дрізд
Б) канарейка
В) малиновка
6. Як потрапляють на Землю діти з Царства Майбутнього?
А) на крилах синіх птахів
Б) на падаючіх зорях
В) спускаються по місячному світлу
7.Чому Тільтіль вважає, що Святочний дід нічого йому з сестрою не принесе?
А) мама не встигла сходити за ним в місто
Б) діти погано поводилися в минулому році
В) вони переїхали в село
8. Старик Час каже, що йому потрібна чесна людина в якості...
А) свого майбутнього наступника
Б) переможця неправди
В) вірного помічника
9. Чому Берілюна не захотіла забрати птицю Тільтіля?
А) вона занадто голосно співає
Б) Берілюна злякалася цього птаха
В) вона недостатньо синя
10. Яка головна якість старого Часа?
А) незговірливість
Б) ввічливість
В) забудькуватість
11. Як пес називає Тільтіля?
А) мій маленький повелитель
Б) мій найкращий друг
В) мій господар
12. Одноока старенька з гачкуватим носом горбата і хрома. Відразу видно, що це...
А) фея
Б) відьма
В) королева злих сил

!!! Виконати тести

Відповіді надсилати на мою пошту yunaumkina@gmail.com

19.04.2022

Моріс Метерлінк


Моріс Полидор Марі Бернар Метерлінк народився 29 серпня 1862 року в Генті, в заможній фламандській сім’ї. Його батько був нотаріусом, а мати – дочкою багатого юриста. 

З 1874 по 1881 рік він відвідував єзуїтський коледж. Хлопчик цікавився поезією, літературою, однак батьки наполягли, щоб він вивчав право в Гентському університеті. Отримавши в 1885 р. диплом, Моріс їде в Париж для вдосконалення в юриспруденції, проте ті 6 місяців, які він провів у Парижі, цілком були присвячені літературі.

 Після повернення в Гент Метерлінк працює юристом, продовжує займатися літературою. У паризькому щомісячнику «Плеяда» друкується новела Метерлінка «Вбивство безневинних», а в 1889 році він випускає поетичну збірку «Теплиці» і п’єсу-казку «Принцеса Мален».

 Після позитивних відгуків він залишає юридичну практику і присвячує себе літературі. У 1894 р. письменник пише три п’єси для маріонеток: «Аладіна і Паломід», «Там, усередині» і «Смерть Тентажиля». До театру ляльок драматург звертається тому, що, на відміну від живих акторів, ляльки можуть зіграти символ. 

У 1895 р. Моріс зустрів Жоржетту Леблан, актрису і співачку, яка стала його супутницею на 23 роки. Вона була його дружиною, секретарем і імпресаріо, оберігала його спокій. Також Жоржетта виконувала головні ролі, в основному владних жінок, в п’єсах драматурга. У 1896 р. Метерлінк і Леблан переїхали з Гента, де його п’єси стали предметом глузувань, в Париж.

 «Синій птах» – найпопулярніша п’єса Метерлінка, була вперше поставлена ​​в 1908 р. Розповідь про одного з героїв цієї п’єси, Тільтіль, письменник продовжив в п’єсі-феєрії «Заручини». 

У 1911 р. Метерлінку була присуджена Нобелівська премія «за багатогранну літературну діяльність, особливо за драматичні твори, відзначені багатством уяви і поетичною фантазією». Через хворобу  письменник не зміг бути присутнім на урочистій церемонії, і нагорода була вручена бельгійському послу в Швеції Чарлзу Ваутерсе.

 Під час Першої світової війни Моріс Метерлінк спробував записатися в бельгійську громадянську гвардію, але його не прийняли через вік. Патріотична діяльність драматурга складалася, таким чином, в читанні пропагандистських лекцій в Європі і в США. В цей час його відносини з Леблан зіпсувалися, і після війни вони розлучилися.

 У 1919 р. він одружується на Рене Даон, актрисі, що грала в п’єсі «Синій  птах». В останні роки життя він писав більше статей, ніж п’єс; з 1927 по 1942 р. вийшло 12 томів його творів.

 B 1939 році, коли нацистська Німеччина загрожувала Європі, Моріс переїхав до Португалії, а незабаром виїхав в США, де він прожив всю війну і повернувся в Ніццу в свій особняк в 1947 р.

 Моріс Метерлінк помер 6 травня 1949 р. від серцевого нападу. Оскільки письменник був переконаним атеїстом, він був похований не за церковним обрядом.


"Синій птах"

Автор – Моріс Метерлінк 
Рік написання – 1908 
П’єса М. Метерлінка – належить до жанру феєрії. Ознаками цього жанру є химерно-казковий сюжет; фольклорні та міфологічні образи; умовність простору і часу; символістичність ситуацій і образів; ліризм; узагальнювальний зміст; наявність яскравих сценічних ефектів. П’єса «Синій птах» цілком відповідає законам цього жанру.
 Ідея – «будь сміливим, щоб бачити приховане».
 Головні герої: Тільтілем й Мітіль, Душа Світла, Фея Берилюна, хвора дівчинка, Душі речей та тварин Сюжет драми – пошуки героями загадкового птаха. В основі сюжету – казкова подорож дітей бідного дроворуба в пошуках Синього птаха, який принесе здоров’я і щастя хворій дівчинці – онучці феї Берилюни. Фольклорний мотив пошуків цілющого зілля дає авторові змогу провести своїх героїв – дівчинку Мітіль і хлопчика Тільтіля – через багато випробувань, що допоможуть їм відкрити вічні цінності і сенс життя, а саме: за Синім птахом (символом щастя) не потрібно ходити далеко, щастя поруч. Однак його потрібно побачити в реальному повсякденному житті – у батьківській любові, у турботі про ближніх, милосерді та безкорисливості.
 Образ Синього птаха багатозначний. Він також символізує пошуки істини, пізнання таємниць природи. Це споконвічне прагнення людства вимагає мужності, оскільки природа не хоче віддавати свої таємниці, а істину не можна відкрити раз і назавжди – вона нескінченна. У такий спосіб фантастично-казковий сюжет, властивий жанру феєрії, наповнюється філософським змістом. Автор зображує блукання людської душі у Всесвіті, її зустріч з добром і злом у пошуках істини та гармонії.
 Конфлікт – боротьба сил добра і зла, світла і пітьми, долання героями всього, що стоїть на перешкоді досягнення мети.

Посилання на твір🔻


Посилання на відео🔻


!!! Опрацювати біографію письменника, читати твір "Синій птах"




12.04.2022



Тести за творчістю Ш. Бодлера, П. Верлена та А. Рембо

1. Яка ідея збірки Ш. Бодлера «Квіти зла»?
А) протиставлення дійсності й ідеалу
Б) проповідування культу краси
В) роль мистецтва і митця в суспільстві
2. Поль Верлен, Шарль Бодлер, Артюр Рембо є представниками
А) французького символізму
Б) німецького романтизму
В) англійського неоромантизму.
3. Головний принцип поетів – символістів:
А) «реальне відображення дійсності»
Б) «мистецтво для мистецтва»
В) «культ почуттів людини»
4.Який перший відомий твір А.Рембо
А)"П"яний корабель"
Б)"Забуті арієти"
В)"Голосівки"
5. Хто автор цих рядків: «Так тихо серце плаче..»?
А) Ш. Бодлер
Б) Поль Верлен
В) Артюр Рембо
6. Представником якого напряму був Артюр Рембо?
А) Неоромантизму
Б) Символізму
В) Акмеїзму
7.Хто з поетів – символістів є автором вірша «Гімн красі»?
А) Ш. Бодлер
Б) Поль Верлен
В) Артюр Рембо
8.Хто з символістів називав себе «проклятим поетом»?
А) Ш. Бодлер
Б) Поль Верлен
В) Артюр Рембо
9. Кому з французьких символістів належить програмний вірш «Поетичне мистецтво»?
А) Ш. Бодлеру
Б) Полю Верлену
В) Артюру Рембо
10.Укажіть, що означає алегоричний образ п’яного корабля в поезії А.Рембо:
А) пізнання самого себе;
Б) непорозуміння з оточуючим світом;
В) прагнення до внутрішньої свободи;
11. Позначте засіб художньої виразності, на якому побудовано поезію Ш.Бодлера «Альбатрос»:
А) асонанс;
Б) антитеза;
В) алітерація;
12. Вкажіть найхарактернішу рису лірики П.Верлена:
А) містичність;
Б) філософічність;
В) музичність.

!!! Виконати тести

Відповіді надсилати на мою пошту

 yunaumkina@gmail.com

05.04.2022



Рембо Артюр
(1854-1891)
Французький поет А. Рембо належить до поетів, твори яких майже не друкувалися за життя. Слава до нього прийшла посмертно. Основний поетичний доробок створено протягом 4 років (1869—1873), але творчість його стала, за висловом С. Малларме, "безпрецедентною пригодою в історії мистецтва".
Новаторство митця: вводить у поезію народну мову, сміливі метафори, новий ритм, мобільні образи, висуває принцип вільного асоціювання — метод "галюцинації слів". Показовим у цьому плані є сонет "Голосівки". Свою поезію Рембо оголошує експериментальним "поетичним ясно-баченням", і сам знаходиться в пошуках, як і його "п'яний корабель" — багатозначний образ-символ.
Поетичні збірки А. Рембо: "Останні вірші" (1872), "Свята терпіння", "Осяяння", "Сезон у пеклі" (1873).
Поезії А. Рембо перекладали Юрій Клен, В. Бобринський, М. Терещенко, Г. Кочур, М. Лукаш, В. Стус та інші.

Посилання на вірші🔻

Посилання на відео🔻


!!! Опрацювати біографію поета,

 вивчити напам'ять будь-який вірш


 вірш можна здати у відеочаті у вайбері за номером 
0635844610 з 14.00 до 15.00
у будь-який день крім вихідних)

29.03.2022


Верлен Поль
(1844-1926)
Поль Марія Верлен народився в 1844 році в містечку Мец. Його батько був військовим інженером, і родина часто переїжджала, доки в 1851 році не залишилася в Парижі, де минули шкільні роки майбутнього поета. У 1862 році він отримує диплом бакалавра словесності. Уже в юнацькі роки у Верлена з'являється схильність до літературної творчості.
Наприкінці 60-х років Верден співробітничає в літературних журналах; у 1869 році видає власним коштом збірку під назвою "Вишукані свята".
Французький поет-символіст, за словами Анатоля Франса, "кращий поет свого часу". "Королем поетів" оголосили його літератори 1894 року. Мистецький світогляд Верлена представлений у програмовому вірші "Поетичне мистецтво" (1874). Його літературним кредо є поєднання слова і музичності, гармонії звука, про це поет заявив у вірші "Найперше — музика у слові..." (1882). Верлен широко застосовує алітерацію, асонанси, повтори, він пише верлібром (вільним віршем), вважає, що саме так можна передати різні відтінки природи, віднайти мелодійність світу.
Поетичні збірки Верлена: "Сатурнічні вірші" (1866), "Вишукані свята" (1869), "Добра пісня" (1870), "Мудрість" (1881), "Романси без слів" (1874).
Помер Поль Верлен 1896 року в лікарні від запалення легенів.

Новаторство Верлена — у наданні поетичному слову небаченої раніше музичності та сугестивності, у збагаченні ритміки вірша. Верлен був один із перших, хто звернувся до "вільного вірша" ("verslibre").

Посилання на відео🔻

                     https://www.youtube.com/watch?v=KDnLRaQQFs8

Посилання на вірші поета🔻


!!! Опрацювати біографію поета, 

вивчити напам'ять будь-який вірш


( вірш можна здати у відеочаті у вайбері за номером 
0635844610 з 14.00 до 15.00
у будь-який день крім вихідних)

22.03.2022



Посилання на відео🔻

https://www.youtube.com/watch?v=JrirPeYvnuU

!!! Опрацювати біографію Ш. Бодлера, 

вивчити напам'ять будь-який його вірш

( вірш можна здати у відеочаті у вайбері за номером 
0635844610 з 14.00 до 15.00
у будь-який день крім вихідних)


15.03.2022

Твір за романами Ф.М.Достоєвського та О.Вайльда

Тема твору: "Чого варта душа людини?"

!!! Надсилати твір на адресу yunaumkina@gmail.com


22.02.2022

"Портрет Доріана Грея"


!!! Написати твір-роздум на тему: "Що для вас цінніше: краса тіла чи краса душі?"

 Відправити на мою пошту yunaumkina@gmail.com до 28.03.2020

15.02.2022


1. Складіть цитатний план твору.

2. Спростуйте 5 хибних тверджень


1.    О. Уайльд – американський письменник англійського походження.

2.    О. Уайльда прозвали «Апостолом аскетизму». 

3.    Естетизм – спосіб життя, що передбачає оточення себе предметами розкоші. 

4.    Оскар Уайльд прожив довге безтурботне життя.

5.    О. Уайльд – автор 30 відомих романів. 


 3. Тест «Чи уважний ти читач?»

          1. Де Безіл Холуорд познайомився з Доріаном:
а) у вітальні  знатної  леді;
б) на виставці картин;
в) у нічному
  клубі;
г) на вокзалі?

2. Безіл  Холуорд не хотів знайомити лорда Генрі з Доріаном  Греєм, тому що боявся:

а) що лорд Генрі образить юнака;
б) що лорд Генрі  зробить Грея банкрутом;
в) що лорд Генрі  погано впливатиме на  Доріана;
г) що Доріан  розкаже лорду   Генрі таємницю свого походження.

3. Ким були батьки Доріана?

а) гувернантка і лорд;
б) про це
 невідомо;
в) аристократка і офіцер;
г) знатні пани?

4. Що, на думку Генрі,
  було в Доріана прекрасним:
а) зовнішність;
б) походження;
в) характер;
г) розум?

5.
 Ким за професією був брат Сибіли:
а)
 актором;
б) моряком;
в) продавцем;
г) видавцем?

6. Як Безіл ставився до Доріана  Грея:

а) поважав його;
б) заздрив
 його молодості;
в) сприймав лише як об’єкт для позування;
г) боготворив юнака?

7. Чому
 Доріан не міг довго знаходитися за межами Лондона:
а) сумував за друзями;
б) хотів
 завжди знаходитися в центрі уваги знатних лондонців;
в) не хотів
  втратити абонемент у одному вестендівському клубі ;
г) боявся, що
 хтось дізнається  таємницю портрета?

8. Який вислів не належить лорду Генрі:

а) «Геній  довговічніший за красу»;
б) «Гармонія духу і тіла – як це прекрасно!»;
в) «Душу краще лікувати відчуттями, а від відчуттів лікує лише душа»;
г) «Мета життя – самовираження»?

9. Хто з героїв роману говорив: «Любов
 важливіша за гроші»:
а) Доріан  Грей;
б) Безіл
  Холуорд;
в) Сибіла
  Вейн;
г) лорд
  Генрі?

10.Що сталося з Безілом  Холуордом:

а) він  переїхав до Парижу ;
б) усамітнився у заміському будинку;
в) помер від застуди;
г) його убив Грей?

11. Чому
 Сибіла розчарувала Доріана:
а) він дізнався про  її низьке  походження;
б) вона була
  заміжня;
в) не мала освіти;
г) почала погано грати
 на сцені?

12. Як Алан Кемпбел
  допоміг  Доріану:
а) позичив
 гроші;
б) написав рекомендаційного листа;
в) знищив труп художника;
г) звів
  із  потрібними людьми?


!!! Виконайте завдання до твору "Портрет Доріана Грея"

 та надішліть на мою пошту yunaumkina@gmail.com 

08.02.2022



Оскар Вайльд 
(1854-1900)
Англійський письменник ірландського походження, прихильник естетичних та гедоністичних поглядів на мистецтво — як на засіб краси і насолоди, майстер неперевершених парадоксів. У романі "Портрет Доріана Грея" (1890) Вайльд подає свою концепцію розуміння мистецтва і, як істинний парадоксаліст, сам же й руйнує власні твердження і сентенції: "Художник — не мораліст... Будь-яке мистецтво не має користі..." Весь свій талант Оскар Вайльд, за його ж висловом, вкладав у розмови, він був неперевершеним красномовцем, його називали "золотоголосим Орфеєм". Роман "Портрет Доріана Грея" приніс письменникові світову славу, але його постулати щодо принципів життя викликали у вікторіанській Англії обурення. Вайльда було засуджено до тюремного ув'язнення; навіть після виправної колонії йому не було дозволено жити в цій країні.
Оскар Вайльд — автор декількох збірок казок ("Щасливий принц", "Гранатова хатинка"), салонно-побутових комедій, віршів, повістей, оповідань ("Злочин лорда Артура Севіля" (1891), "Кентервільський привид" (1887)).
Філософічність, проблематика творів, яскравий талант Оскара Вайльда принесли йому всесвітнє визнання, а згодом повернули його ім'я і в дорогу йому Англію.

"Портрет Доріана Грея" (1891)
Роман "Портрет Доріана Грея" — один із найцікавіших і найзагадковіших творів Вайльда.
Молодий Доріан Грей стає моделлю для найкращого портрета художника Безіла Холлуорда, а потім, під впливом проповідника гедонізму лорда Генрі Воттона, перетворюється на невиправного себелюбця і шукача задоволень. Поступово людина та портрет ніби обмінюються ролями: Доріан Грей протягом вісімнадцяти років залишається зовні незмінним, а замість нього старіє картина, на якій час, пристрасті й вади моделі залишають свої сліди.
Мотив "двійництва", використаний у "Доріані Греї", в романтичній літературі був найгострішою формою вираження "подвійності світу". На межі століть цей мотив виникає як підсумок роздумів про складність, а часом і. "подвійність" людської особистості. У "Портреті Доріана Грея" Вайльд утілив свою концепцію людини, в душі якої — і пекло, і рай.
У "Доріані Греї" двійником головного героя стає його портрет. Сам Доріан називає портрет "своїм щоденником". Фабульні межі роману обумовлені періодом цього подвійного життя людини та її зображення на полотні: розповідь про першу зустріч Доріана й лорда Генрі у студії Безіла Холлуорда в день завершення роботи над портретом — своєрідний пролог до дії; епізод, у якому троє слуг Грея, які увійшли до кімнати, побачили труп потворного старого біля портрета прекрасного юнака,— лаконічний епілог.
Утім, у романі Вайльда випробуванню піддається навіть не сам герой як особистість чи психологічний тип, а його світогляд, сповідувана ним ідеологічна програма— "новий гедонізм" — філософський принцип, згідно з яким добро визначається як те, що дає насолоду й звільнення від страждання, а зло як те, що викликає страждання.
Лорд Генрі Воттон залишається в романі лише ідеологом, а діючим протагоністом виявляється його учень, який живе за програмою, складеною учителем.Чи є доведеною ця ідеологічна програма? "Мета життя — розвиток власного "я". Повністю реалізувати своє єство — ось для чого існує кожен із нас" — переконує Доріана Грея лорд Генрі. Але подальше життя Доріана є не розкриттям сутності людини, портрет якої намалював художник, а переформуванням її душі, яке відображується на полотні. Це переформування і призводить до тієї втрати цілісності, яку помічає навіть лорд Генрі.
Спосіб життя Доріана Грея — найаморальніший і найрозбещеніший, і лише привабливість і дивна незгасна краса цієї людини не дозволяють суспільству остаточно відвернутися від неї. Змінюється портрет, стаючи ще більш потворним, але про це не знає ніхто, крім самого Грея: він старанно ховає портрет у затишній кімнаті свого будинку.
Безіл Холлуордта Генрі Воттон — це "розщеплений герой", дволикий Янус зла,— зла, яке захоплює Доріана, розкладаючи його як особистість. Безіл відтворює на картині фізичну красу Доріана, у якій відображається його до певного часу незаплямована гріхом душа. Лорд Генрі, проповідуючи гедонізм, нестриманий егоїзм та аморальність, повільно отруює душу Доріана, його внутрішнє "я": "Багато років тому,— коли я був ще зеленим хлопцем... ви побачили мене. Ви лестили мені й навчили пишатися своєю вродою. Одного дня ви познайомили мене зі своїм другом, і він пояснив мені, яке це диво — юність, і тоді ж ви закінчили мій портрет, що відкрив мені інше диво — красу".
Іншою системою відліку істинності й обґрунтованості існування героя за законами, які не збігаються із традиційною етикою, є весь ряд естетичних переконань автора роману.
Доктрина естетизму являє собою, за задумом Вайльда, суму обов'язкових правил. Двадцять п'ять витончених, дотепних афоризмів, уміщених у передмові до роману, можуть сприйматися як тезовий виклад авторського кредо. Передмова й роман ніби ведуть діалог — афористично подані положення естетичної програми проходять випробування на міцність у фабульній частині твору: "Немає книг моральних або аморальних. Є книги добре написані й погано написані. Ото й усе". Поняття "прекрасне" і "краса" поставлено в передмові на найвищий щабель ієрархії цінностей. Доріан вродливий, і краса виправдовує негативні вияви його натури. Герой карається лише тоді, коли підіймає руку на втілення прекрасного —вічний витвір мистецтва. Тому гине герой, а лишається жити прекрасний портрет.
Таким чином, усе ніби узгоджується із теоретичними переконаннями письменника.
Разом із тим, фінал роману може мати й дещо інше тлумачення. Мертва людина, яка лежить на підлозі біля портрета, пізнана слугами лише за каблучками на руках: вигляд мертвого Доріана антиестетичний, а це дозволяє навіть у системі координат естетизму прочитати вирок, кару за злочини, загальне забарвлення яких — абсолютна аморальність, моральна індиферентність. Краса в "Портреті Доріана Грея" знищує особистість, тому що це не справжня краса, а диявольська, і це доводять жахливі метаморфози портрета. Вбитий Доріан стає таким потворним, яким і повинен бути, а портрет знову перетворюється на прекрасний витвір мистецтва.
Отже, письменник, всупереч власній програмі, показав не лише душевну кризу героя, а й привів його до покарання. Митець, який приховувався під маскою естета-денді, виявився вищим, ніж мислитель і теоретик. Такою є сила творчості й мистецтва слова. Вайльд грав парадоксами, наводив суперечливі судження, але в межах художнього цілого, створеного ним, потворне й аморальне ніколи не перемагало.

Посилання та роман 🔻
Посилання на фільм 🔻

Комментариев нет:

Отправить комментарий